• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an AHS with KABC-II factors to support hearing impaired children with dyscalculia in learning arithmetical abilities

Research Project

Project/Area Number 16K04848
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo University of Technology

Principal Investigator

MATSUNAGA Shinsuke  東京工科大学, メディア学部, 教授 (60318871)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲葉 竹俊  東京工科大学, 教養学環, 教授 (10386766)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
KeywordsKABC-II / 特別支援教育 / 算数障がい / 聴覚障がい / 算術習得 / 学習者特性 / AHS / 視線分析 / 認知特性
Outline of Final Research Achievements

The present study describes an AHS (Adaptive Hypermedia System) with several KABC-II-based characteristic factors designed for hearing impaired children with dyscalculia. The e-learning materials loaded onto the system deal with practical arithmetic operations in daily context together with supplemental vocabulary explanations.
In the system, the KABC-II assessments concern individual administered measure of cognitive abilities and processing, while an eye-tracker is used to measure how one takes in essential information from the monitor in view of points and range of interest.
The results indicated that though there remain some problems to be solved, the system increased learner's motivation and improved his/her academic ability to some extent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日常文脈における算術活用には、言語処理と非言語処理の双方が必要である。ろう児はその障がいの特性上、言語処理に困難を伴うため、計算障がいなどの非言語処理にも困難を抱える場合、日常生活に支障をきたす。
本研究では、そのような児童の基礎算術力を強化するため、算数文章問題を題材に、認知特性と視線特性を組み合わせた学習支援環境を構築した。
潜在的に多いと言われている複合障がい児に対する学習支援はまだ発展途上である。その意味において、本研究の取り組みには一定の社会的意義があるものと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] ICT活用による聴覚障がい児童向け早期教育支援 ~読み書きスキル向上を目的としたモバイル教材の開発~2020

    • Author(s)
      松永信介,野秋誠
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 7 Pages: 71-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異文化理解とその適応感性を育む統合就職支援研修プログラムKIBIの開発と実践2020

    • Author(s)
      飯島美帆,山本洋平,松永信介
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 7 Pages: 85-90

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Moodle環境を活用した反転授業用CSCLシステムの開発2018

    • Author(s)
      松永 信介,安藤 公彦,稲葉 竹俊
    • Journal Title

      FIT2018(第17回情報科学技術フォーラム)講演論文集

      Volume: 4 Pages: 281-284

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] モーションセンサの併用による指文字習得支援システムの開発2016

    • Author(s)
      松永信介
    • Journal Title

      FIT2016(第15回情報科学技術フォーラム)講演論文集

      Volume: 4 Pages: 339-342

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] L*a*b*カラーの値を活用した色の三属性に関するeラーニングコンテンツの開発2020

    • Author(s)
      井上智史,安藤公彦,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本酒インバウンドを促進するモバイルラーニングコンテンツの開発2020

    • Author(s)
      中川祐京,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Minecraftを用いた立体認識醸成のためのe-learning教材の開発2019

    • Author(s)
      内藤 裕也,松永 信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 色彩教育のための色彩調和における数値情報の分析2019

    • Author(s)
      井上 智史,安藤 公彦,松永 信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用した算数困難ろう児向け算術文章題学習支援システム ~ 視線特性分析に基づく指導デザイン ~2018

    • Author(s)
      松永 信介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 法学に授業における反転学習とコンピュータ支援協調学習の事例研究2018

    • Author(s)
      松村 佳紀,安藤 公彦,村上 康二郎,稲葉 竹俊,松永 信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 視線特性分析を通じた算数困難ろう児への学習支援 ~ 文章問題における段階的ヒント指南 ~2017

    • Author(s)
      松永 信介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育におけるICT機器の導入と実態調査 ~ 3大都市の比較を通じて ~2017

    • Author(s)
      金丸 舞,松永 信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 視線分析特性を通じた算数困難を有する聴覚障がい児への算数学習支援の研究2017

    • Author(s)
      芝間 太久郎,松永 信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 算数困難を抱える聴覚障がい児の視線特性の分析と学習支援 ~ 算数文章問題克服のためのアイトラッキングの活用 ~2016

    • Author(s)
      松永 信介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi