• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of a training program for teachers and guardians on the health management of children with heart disease in elementary and junior high schools

Research Project

Project/Area Number 16K04851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

TOMOE KAWASAKI  同志社女子大学, 看護学部, 助教 (10321069)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萩本 明子  同志社女子大学, 看護学部, 准教授 (60315900)
郷間 英世  姫路大学, 看護学部, 教授 (40234968)
和泉 美枝  同志社女子大学, 看護学部, 准教授 (10552268)
眞鍋 えみ子  同志社女子大学, 看護学部, 教授 (30269774)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords心疾患児 / 学校 / 保護者 / 教師 / セミナー / 学校生活 / 小児看護 / 特別支援教育 / 病弱児 / 研修プログラム / 心疾患患児 / 保護者の不安、困難感 / 慢性疾患患児 / 心疾患 / 児童 / 研修 / 医教連携 / 心臓疾患 / 小児 / 教育学 / 看護学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the present study was to create a “Training program for the health management of children with heart disease” that meets the needs of elementary and junior high school teachers and guardians. A literature review and semi-structured interviews with mothers and teachers of children of school age or above with heart disease were conducted. The results shed light on the problems and requests regarding school life and on the current circumstances surrounding collaboration with medical care. In particular, mothers requested that teachers make a proactive effort to understand the disease, and teachers requested that a training program be provided, as it was difficult for them to medically understand the disease. Subsequently, a workshop for teachers based on the needs of the mothers and teachers was held in 2019. It was suggested that the program was effective in enhancing the teachers understanding of heart disease and their practical ability to provide basic life support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医療の発展に伴い先天性心疾患児の生涯にわたる支援が医療、教育における喫緊の課題となっている。今後、就学する心疾患児は増加することが推測され、学校、教師の理解と保護者、医療者との協働が欠かせないと考えられる。調査結果から、教師の心疾患に対する理解を深める必要があることが明らかとなり、母親と教師のニーズをふまえた教師へのセミナーを開催し有用性を検討した。セミナーを開催することで、学校における心疾患児の健康管理や安全の支援、医療と教育の連携強化の一助となり、母親と教師の不安を軽減し心疾患児の有意義な学校生活を支援していくことにつながったと考えられた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 慢性疾患のある小学校就学児の学校生活における保護者および教師の不安・困難感に関する文献検討2017

    • Author(s)
      川崎友絵、萩本明子
    • Journal Title

      同志社女子大学 学術研究年報

      Volume: 68 Pages: 133-140

    • NAID

      120006727892

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 先天性心疾患児が小学校生活を送る上で生じる問題点-先天性心疾患児の母親へのインタビューから-2019

    • Author(s)
      萩本明子、川崎友絵、盛田麻己子、郷間英世
    • Organizer
      日本看護研究学会第45回学術集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 先天性心疾患を持つ子どもの小学校生活の現状-担任教師および養護教諭へのインタビューから-2019

    • Author(s)
      川崎友絵、萩本明子
    • Organizer
      日本育療学会第23回学術集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 慢性疾患のある児童を支える教師および保護者の不安・困難感に関する文献検討-保護者との相違点に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      川崎友絵、萩本明子
    • Organizer
      日本育療学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi