• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an application and SV training program to facilitate evidence-based behavioral support

Research Project

Project/Area Number 16K04855
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

Ohkubo Kenichi  畿央大学, 教育学部, 教授 (40510269)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords問題行動 / 機能的アセスメント / 教員研修 / 応用行動分析学 / ポジティブ行動支援 / 自閉症 / 発達障害 / 知的障害 / 行動障害 / 職員研修 / アプリケーション / スーパーバイザー / 行動支援 / 行動問題 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the project was to develop a teacher training program aimed at solving behavior problems of students, as well as to develop a database and applications to measure the effectiveness of the training, support the development of support plans and conduct a training program to train supervisors. The first part was to develop a tool to assess the attribution style and basic knowledge of behavior supporters; the second part was to develop a database and related applications to assist supporters in developing behavior support plans; the third part was to develop a training program to train supervisors. The third part aimed to develop a training program to train supervisors to take the lead in educational settings and provide support and feedback to other supporters. The database's creation continued until the project's final year but was discontinued at the end of the research period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

行動支援に関する技法自体は、海外のものを含め、相当数の研究によって開発が進められ、知見が蓄積されてきている。今後の研究においては、いかにそれらの知見を教育現場において「運用」させていくかという視点が重要になる。本研究は、行動支援に関するテクノロジーを、「研修プログラム」という具体的な形で教育現場に提供し、普及させることを目的としている点において意義や特色があったといえる。さらに本研究においては、その研修プログラムの効果や効率性を高めるための付加的なプログラムやツールの開発を目指している点にも社会的意義があったと考えられる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「本人参画型」の機能的アセスメント・インタビュー;特集 アセスメントで行動の意味を探究しよう! : ポジティブ行動支援(PBS)と臨床行動分析2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22 Pages: 444-448

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 当事者のQOL向上を志向するポジティブ行動支援(PBS);特集 アセスメントで行動の意味を探究しよう! : ポジティブ行動支援(PBS)と臨床行動分析2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22 Pages: 425-430

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effectiveness and social validity of Tier 1 intervention with school-wide positive behavioural support in a public elementary school in Japan2022

    • Author(s)
      Ohkubo, K , Tsukimoto, H , Otsui, K , Tanaka, Y , Noda, W , Niwayama, K
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 4-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Otsui, K , Niwayama, K , Ohkubo, K , Tanaka, Y , Wataru, N
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特集号「学校場面におけるPBSの最前線」の発行にあたって(巻頭言)2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 162-165

    • NAID

      130008000566

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保賢一 ・辻本友紀子・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成課程に在籍する大学生が持つ社会的少数者に関する経験と意識2018

    • Author(s)
      大久保賢一・渡邉健治・細越寛樹
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 15 Pages: 49-65

    • NAID

      120006548921

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公立小学校における特別支援学級担任教員による通常学級支援を目的とした弾力的対応の実態2018

    • Author(s)
      大久保賢一・渡邉健治
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 5 Pages: 34-52

    • NAID

      130007479368

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Contributions of Cognitive Behavior Therapy to School Education2017

    • Author(s)
      宮前義和・大月友・佐藤美幸・大久保 賢一・伊藤美奈子・戸田 有一
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 256-264

    • DOI

      10.5926/arepj.56.256

    • NAID

      130006106495

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行動問題を示した発達障害児の小学校担任に対する入学当初における有効な支援情報に関する検討 : 就学前の行動支援計画の実行評価から2017

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保 賢一 ・藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 209-215

    • NAID

      40021242492

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Step-by-Step Program for Decreasing Fear of Leaving Home: High School Student with Autism Spectrum Disorder2017

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Therapy

      Volume: 43 Issue: 2 Pages: 137-146

    • DOI

      10.24468/jjbt.15-130

    • NAID

      130006187072

    • ISSN
      0910-6529, 2424-2594
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 現職教員に対するインタビュー調査によるSWPBS遂行の促進要因と阻害要因の検討2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会 第48回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(15)2021

    • Author(s)
      平澤紀子・庭山和貴・田熊立・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSにおけるDBRの活用に関する検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会 第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSに関する概説及び日本における導入と展開2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本LD学会 第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Citywide Implementation of School-wide Positive Behavior Support in Japanese Elementary Schools2019

    • Author(s)
      Kenichi Ohkubo, et al.
    • Organizer
      APBS 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 3ステップで行動問題を解決するハンドブック : 小・中学校で役立つ応用行動分析学2019

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      学研教育みらい
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi