• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical study to improve the quality of understanding about the characteristic of the autistic spectrum

Research Project

Project/Area Number 16K04858
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo National College of Technology (2017-2018)
Numazu National College of Technology (2016)

Principal Investigator

Kuroda Kazutoshi  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (60331998)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords自閉症スペクトラム / 多様性学習 / ビデオエスノグラフィー / 社会モデル / 当事者研究
Outline of Final Research Achievements

We conducted practical research at KOSEN to reduce the feeling of isolation or infringement of students with autistic spectrum tendency. It is the necessary support because of the high proportion of students with a developmental disorder at KOSEN. Group work class by non-fixed members worked well to increase contact opportunities in class. Also, students were able to gain communication experience with classmates by some formalized style of discussion. In the workshop on the theme of the social model of disability, participants were able to discover the perspective of the social model by themselves. We clarified it by conversation analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害は見えない障害とも言われる。高専において発達障害のある学生・保護者は,障害について周囲の学生に伝えることを望まないケースが多い。一方で特性ゆえにクラスのなかで交流範囲が狭く,また障害への無理解によって孤立感や被侵害感を抱きやすい。これを支援するためには,クラス集団のなかで障害の有無にかかわらずに障害のとらえ方について考える機会を設けることが有効であることがわかった。海外の大学における障害学生支援では本人の責任についても明確にされていたが,高専でもこうしたコンセプトを導入するために,コミュニティ全体の障害のとらえ方が変わる必要があろう。そのためにも本研究における実践は有用であると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 小グループをベースとした座学の取り組みに対する授業アンケートの自由記述分析による評価2019

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Journal Title

      東京工業高等専門学校研究報告書

      Volume: 第50号 Pages: 32-40

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害の社会モデルを学ぶワークショップ形式授業2019

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等専門学校における障害のある学生と支援2018

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 20 Pages: 84-87

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 高専教育と障害者差別解消法2017

    • Author(s)
      黒田一寿,松尾秀樹
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 22 Pages: 33-40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 障害平等研修の教材を用いた障害の社会モデル学習2018

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第4回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害の社会モデルを学ぶワークショップ形式授業2018

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      日本高専学会第24回年会講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害の社会モデルを学ぶわークショップで語られた内容の質的検討2018

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      日本質的心理学会第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害平等研修の教材を用いた障害の社会モデル学習2018

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 共助・相互交流促進の仕掛けをもった健康に関する授業の展開2017

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      日本高専学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高専教育と障害者差別解消法~平成28年4月1日施行の法律がもつ意味~2016

    • Author(s)
      黒田一寿
    • Organizer
      日本高専学会
    • Place of Presentation
      沼津工業高等専門学校
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi