• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the process of consensus building on reasonable considerations in the inclusive education system

Research Project

Project/Area Number 16K04861
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

Yokoo Shun  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, インクルーシブ教育システム推進センター, 総括研究員 (90300714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 茂樹  びわこ学院大学, 教育福祉学部, 教授 (80443331)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保護者の学校に対する信頼感 / 合理的配慮提供に関する合意形成プロセス / 教育委員会の合理的配慮概念普及の取組 / 育委員会の合理的配慮概念普及の取組 / イギリスの特別学校の学校評価 / インクルーシブ教育システム / 合理的配慮 / 合意形成 / イギリスの教育制度
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore the issues that parents and guardians, school boards and schools face in deciding on reasonable considerations for school-age children during and after school, and what considerations are considered in the consensus-building process, based on discussions with educators and questionnaires to parents.
We examined the system in the United Kingdom, which is a leading case study on the content of educational support between parents and educators, to identify the process of making decisions on educational support in the United Kingdom and how the system is designed to foster trust among parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保護者と教育関係者との教育支援内容や合理的配慮について、対立的になった場合の紛争解決手段についてではなく、保護者の教育関係者に対する信頼感の醸成に焦点を当てた研究である。具体的には、英国の保護者の信頼感を高めるための制度としては調停のプロセス(mediation)や保護者への情報提供(Local Offer)があり、プロセスや制度の透明性を重視していることがわかった。日本の教育関係者が考える信頼感では、保護者との信頼関係を高めることが重視されていることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育システムにおいて保護者が学校・教育委員会に望む対応 -保護者の学校・教育委員会へ望む対応についての意識調査を通して-2018

    • Author(s)
      藤井茂樹・横尾俊
    • Journal Title

      びわこ学院大学・びわこ学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 10 Pages: 36-47

    • NAID

      40021862135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育準局の監査報告書に記述される特別支援学校の評価と学習成果の改善2018

    • Author(s)
      横尾俊
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 45 Pages: 27-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 合理的配慮における合意形成過程について -国立特別支援教育総合研究所『合理的配慮』実践事例データーベースからの検討-2017

    • Author(s)
      藤井茂樹・横尾俊
    • Journal Title

      びわこ学院大学・びわこ学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 35-45

    • NAID

      40021530043

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育システムにおいて保護者が学校に望む対応(2)  保護者の学校・教育委員会へ望む対応についての意識調査を通して2019

    • Author(s)
      藤井茂樹・横尾俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育システムにおいて保護者が学校に望む対応-保護者の学校に望む対応についての意識調査を通して-2018

    • Author(s)
      横尾俊・藤井茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの教育水準局の監査報告書による特別学校の評価について2017

    • Author(s)
      横尾俊・藤井茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮における合意形成過程について -国立特別支援教育総合研究所『合理的配慮』実践事例データベースからの検討-2017

    • Author(s)
      藤井茂樹・横尾俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 私立中学校における特別支援教育の推進について ―インクルーシブ教育システム構築モデル事業を通して―2016

    • Author(s)
      藤井茂樹 不破昌幸 深尾泰造
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      メディアシップ そらの広場
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスのSEND制度における地方自治体による保護者への情報提供について2016

    • Author(s)
      横尾俊・藤井茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ マリンホール
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi