• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the way of the resource room of junior high school in the inclusive education system

Research Project

Project/Area Number 16K04862
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

Sasamori Hiroki  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 発達障害教育推進センター, 上席総括研究員 (40419940)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 上総  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (10756000)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords通級による指導 / 中学校 / インクルーシブ教育システム / 期待される役割・機能 / 現状と課題 / 発達障害 / 生徒のニーズ把握 / 思春期 / 思春期の課題
Outline of Final Research Achievements

There are fewer resource room users in junior high school than in elementary school. In order to examine the ideal way of the resource room of the junior high school in the inclusive education system, the current issues were organized and the future approach was examined. Issues include lack of understanding, various issues, evaluation of instruction, securing instruction time, special instruction, adolescent development stage, career path, specialty of person in charge, cooperation with enrolled school/guardian, and related organizations It was cooperation etc. Expected roles/functions include consideration of psychological burden, self-awareness of students, attention of merit, counseling support, parental support, casual support, homeroom support, building relationships between homeroom teachers and parents, These were judgments, individual instruction plans, specialization in ordinary education, consideration of disadvantages, and cooperation with related organizations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブ教育システムにおいて通級による指導は連続性のある多様な学びの場の一つとしてさらなる充実が求められる。しかし、小学校に比べ、中学校で通級による指導を受けている生徒数が極端に少なくなる現状がある。特に、発達障害のある生徒の場合は思春期にあたる中学校期に様々な課題を抱えることが指摘されており、通級のような個別的な指導の場は、合理的配慮や将来の社会的自立を考える上でも重要な役割をもつと思われる。自己肯定感や自己効力感の支援、二次的な障害への予防的対応、いじめ、不登校の対応等、今後のインクルーシブ教育システムにおける中学校の通級による指導の在り方を考えることになる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小・中学校、高校そして大学での教育を支える校内の支援と校外の支援2018

    • Author(s)
      笹森洋樹
    • Journal Title

      最新医学別冊 診断と治療のABC 発達障害

      Volume: 30 Pages: 199-205

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校から中学校、高等学校への一貫した支援のつながり ~中学校と高等学校おける通級による指導に焦点を当てて~2018

    • Author(s)
      笹森洋樹、大塚玲、伊藤陽子、櫻井英也、竹田真実子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における通級による指導の在り方に関する研究2017

    • Author(s)
      笹森洋樹 若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2017-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における通級による指導の在り方に関する研究2017

    • Author(s)
      笹森洋樹、若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] [中学校]通級指導教室を担当する先生のための指導・支援レシピ2018

    • Author(s)
      小林靖、柘植雅義
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校・中学校通常の学級の先生のための手引き書2018

    • Author(s)
      独立行政法人国立特別支援教育総合研究所
    • Total Pages
      68
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi