• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organizing Points of Fundamental Environmental Improvement and Povision of Reasonable Accomodaiton in Japanese Schools

Research Project

Project/Area Number 16K04863
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTeikyo Heisei University (2017-2019)
National Institute of Special Needs Education (2016)

Principal Investigator

TANAKA Yoshihiro  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 教授 (70392933)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本人学校 / 合理的配慮 / 基礎的環境整備 / 特別支援教育 / 地域リソース / 訪問調査 / 理解啓発 / 中規模校 / アンケート調査 / 海外子女教育振興財団 / 小規模校 / 日本特殊教育学会 / 保護者への意識調査 / 大規模校への実地調査 / 学校規模 / チェックリスト / 特別支援教育コーディネーター / 教育相談 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Before my study had conducted,situation of special needs education provided in 89 Japanese schools all over the world and which kind of educational challenges they have were virtually unknown.
In my study, I tried to reveal the current state of challenges in terms of special needs education in Japanese schools through school visit survey and to categorize those challenges into 3 school sizes: small, medium, large. Consequently I found that medium schools (100-500 pupils) face more challenges to be solved than small schools(less than 50 puuils) and large schools (more than 500 pupils).In view of this fact, it is necessary for medium schools to utilize local resources, especially human resources in an affermative way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、訪問調査(授業参観、聞き取り調査等)を通して日本人学校における特別支援教育の推進に係る課題が中規模校に多く認められることを明らかにしたこと、また、日本人学校には日本国内と比較して人材を含めて活用できる地域リソースが圧倒的に不足していることを明らかにしたことが挙げられる。このことから、中規模校への支援を重点的に実施していくこと等の施策を実施することが有効であると考えられる。
社会的意義として、本研究の遂行に係り訪問調査対象校に特別支援学級が設置されるとともに、海外子女教育振興財団が文部科学省と共催する在外教育施設の高度グローバル人材育成拠点事業の実施に結びついたと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] DO-IT Center訪問報告2020

    • Author(s)
      田中 良広
    • Organizer
      日本弱視教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人学校における合理的配慮(3)2019

    • Author(s)
      田中 良広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人学校における合理的配慮(2)2018

    • Author(s)
      田中 良広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人学校における合理的配慮(1)2017

    • Author(s)
      田中 良広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi