Project/Area Number |
16K05958
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Device related chemistry
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Inaba Minoru 同志社大学, 理工学部, 教授 (80243046)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橋之口 道宏 同志社大学, 研究開発推進機構, 准教授 (60377801)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 水素エネルギー / アンモニア / 固体酸化物形燃料電池 / アノードサーメット / ニッケル合金 / 高温プロトン伝導体 / 高温プロトン伝導性酸化物 / 燃料電池 / 触媒 |
Outline of Final Research Achievements |
Solid oxide fuel cells (SOFCs) using ammonia, which is a promising hydrogen carrier in the hydrogen energy society in the future, as a fuel were developed. Several highly active anode catalysts for ammonia oxidation were developed, and of these, Ni-Cr alloy catalyst showed the highest activity as well as good long-term stability. Furthermore, all proton conductive SOFCs were developed. The cell showed good performance using hydrogen as a fuel, and gave a high maximum output of 171 mW/cm2 at 500oC.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
風力や太陽光などの再生可能エネルギーに立脚した低炭素社会の構築に向けて、水素エネルギーの利用が期待されている。一方、水素は常温で気体であり、貯蔵・輸送が難しいという問題点があり、アンモニアに変換して水素キャリアーとして用いることが有望視されている。アンモニア燃料電池は大規模発電、コジェネレーション、燃料電池自動車などに応用することができ、本研究成果はアンモニアを水素キャリアーとする水素エネルギー社会に向けて大きな貢献となる。
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