Formation and bondability of resin/metal laminated thick film on magnesium alloy by particle collision
Project/Area Number |
16K06017
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Production engineering/Processing studies
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Research Institution | University of Hyogo |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
布引 雅之 兵庫県立大学, 工学研究科, 准教授 (50244687)
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Research Collaborator |
Matsumoto Minoru 兵庫県立大学, 大学院, 院生
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 表面処理 / マグネシウム合金 / ショットピーニング / 耐食性 / 接合 / 耐摩耗性 / 接合性 / アルミニウム合金 / 表面改質 / 樹脂 / 超硬合金 / 耐腐食性 / 塑性変形 / 機械材料・材料力学 / 軽金属 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to improve the surface properties of light metals such as aluminum alloys and magnesium alloys, bonding of resin-containing metal thin plates has been attempted by shot peening technology. Mainly, in magnesium alloy, it investigated about the processing condition which can obtain the good bondability of the laminated sheet which laminated resin and metal alternately. As a result, joining of the dissimilar sheet to the workpiece was at a heating temperature of 200 degrees or more. Moreover, the bondability of the thin sheet containing resin and hard powders to the base material was good. Moreover, it turned out that corrosion resistance and abrasion resistance also improve. From the above, it became clear that this method is an effective technique for surface modification of magnesium alloys.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ショットピーニングのような粒子衝突によって、樹脂の被覆されたアルミ箔の接合が可能であることを確認し、粒子衝突による樹脂皮膜の形成は十分に可能であることが得られた。接合する樹脂自体も軽量であるため、軽量化には適していると考えられる。さらに、金属と樹脂を交互に複積層させて厚膜を形成することも可能であることがわかった。このような接合方法はこれまでに行われたことがなく、皮膜形成に及ぼす加工条件を明らかにすることは本研究の学術的な特色であり、独創的な点であると考えられる。とくに、マグネシウム合金は、省エネを背景として、自動車や航空機などの搬送機器関連分野において、今後ますます利用範囲が広がる材料である。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)