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Optimization of collision safety technology for ultra-compact mobility-minicar

Research Project

Project/Area Number 16K06163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Dynamics/Control
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

Maki Tetsuo  東京都市大学, 工学部, 教授 (20465363)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田久保 宣晃  科学警察研究所, 交通科学部, 部長 (50356226)
大賀 涼  科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (50392262)
櫻井 俊彰  東京都市大学, 工学部, 准教授 (80610047)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords衝突安全 / 超小型ミニカー / 前面衝突 / 車体構造 / 乗員傷害 / 衝突安全性 / コンピュータ解析 / ミニカー / シートフレーム構造 / 自動車技術会 / 交通事故 / パーソナルモビリティ
Outline of Final Research Achievements

A frontal collision test of an ultra-compact minicar was carried out, and the collision safety performance as with conventional vehicles was ascertained. It has been clarified that it is difficult to keep living space for an occupant in the conventional vehicle body structure of minicar, and the safety performance of the vehicle body can be significantly improved by using computer analysis for minicar body structure.
Specifically, by increasing the amount of collision energy absorption area and controlling the load on the roof strength, to ensure the safety performance in the case of a frontal collision with the slightly increased weight condition. These technical importance were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地球環境を考慮した超小型ミニカーの普及には、普通自動車との混合交通が避けられず、普通自動車との衝突事故を鑑みると超小型ミニカーの衝突安全性能を少なくとも普通自動車と同程度にまで確保することが重要である。本研究では超小型ミニカーの前面衝突時の安全性能をより向上するための車体構造として、第一段階として剛壁へのフルラップ衝突現象に着目し、コンピュータを用いた有限要素解析により改善の方向性を明確にした。この結果、若干の重量(数kg)増で乗員の生存空間を確保できるなど、50km/hの衝突速度での安全性確保の基本的な方向性を明確にすることができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] ミニカーのフルラップ前面衝突時における乗員傷害に関する研究2020

    • Author(s)
      鬼本大輝、大賀涼、杉町敏之、櫻井俊彰、槇徹雄
    • Journal Title

      日本交通科学学会 (掲載可) doi.org/10.24597/jcts.19 予定

      Volume: 19巻

    • NAID

      130008021101

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ミニカーのフルラップ前面衝突時における乗員傷害に関する研究(第2報)2018

    • Author(s)
      関口 樹  鬼本 大輝  大賀 涼  槇 徹雄  櫻井 俊彰
    • Organizer
      自動車技術会 学術講演会春季大会 講演予稿集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ミニカーのフルラップ前面衝突時における乗員傷害に関する研究(第3報)2018

    • Author(s)
      鬼本 大輝 関口 樹 湯原 隆博 大賀 涼 槇 徹雄 櫻井 俊彰
    • Organizer
      自動車技術会 学術講演会秋季大会 講演予稿集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ミニカーのフルラップ前面衝突時における シートベルトアンカー取り付けの改善に関する研究2018

    • Author(s)
      鬼本大輝、関口樹、大賀涼、 槇徹雄、櫻井俊彰
    • Organizer
      自動車技術会関東支部 2017年度学術研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ミニカーのフルラップ前面衝突時における乗員傷害に関する研究(第1報)2017

    • Author(s)
      関口 樹 出崎 勇気 小野 真語 槇 徹雄 櫻井 俊彰 大賀 涼
    • Organizer
      自動車技術会関東支部学術研究講演会
    • Place of Presentation
      日本大学駿河台キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2017-03-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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