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Charging Behavior of Electric Vehicles: Demand Forecasting and Controllability

Research Project

Project/Area Number 16K06210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Power engineering/Power conversion/Electric machinery
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Oda Takuya  東京工業大学, 科学技術創成研究院, 特任教授 (20505929)

Research Collaborator Maekawa Takafumi  
Watanabe Yoko  
Aziz Muhammad  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords電気自動車 / 充電行動 / 履歴データ / アンケート / 行動変容 / アンケート調査 / シミュレーション / 利用履歴 / 経年評価 / 経年変化
Outline of Final Research Achievements

About 10% of the domestic CO2 emissions are from passenger cars. EV is useful for low carbonization, but requires charging. The charging behavior and controllability of the EV was analyzed, for the spread of the EV and the adjustment of the fluctuation of renewable energy.
1) The charging actual behavior was grasped using the use history of the chargers. 2) Questionnaire for EV users was conducted. 3) The simulator with an if-then model for the charge judgment was built using the results of 1) and 2). 4) The simulator expected that the change of charging behavior when the charging judgment was transitioned exogenously. 5) The simulator results were consistent with the big data of EV driving records.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

EVの蓄電能力を,電力システムの需給調整に活用することが期待されている。EVの低炭素化のポテンシャルを最大限に発揮させるため,EVユーザの充電判断をif-thenモデルによって構造的に示すと共に,想定したモデルから得られる充電需要が実際の充電ログやアンケート結果に整合することを確認した。その上で,蓄電池容量が増大した場合のEVの充電需要の可制御範囲を求めることによって,走行需要を阻害しない範囲のEVの需給調整能力を解析的に明らかにした。これにより,EVの付加価値を向上させてEVの普及に寄与するだけでなく,再生可能エネルギーの変動吸収源としてEVを活用する場合の変動吸収能力を示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Congestion mitigation on quick charging for electric vehicles based on waiting time and cost benefit analyses: A Japanese case study2018

    • Author(s)
      Takuya Oda, Muhammad Aziz, Takashi Mitani, Yoko Watanabe, Takao Kashiwagi
    • Journal Title

      Sustainable Cities and Society

      Volume: 36 Pages: 99-106

    • DOI

      10.1016/j.scs.2017.10.024

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 急速充電所の混雑が電気自動車の充電電力量に与えた影響2017

    • Author(s)
      小田拓也, 前川隆文, 渡辺陽子, Muhammad Aziz, 柏木孝夫
    • Journal Title

      エネルギー・資源学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 19-27

    • NAID

      130007593943

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Actual congestion and effect of charger addition in the quick charger station: Case study based on the records of expressway2017

    • Author(s)
      Takuya Oda, Muhammad Aziz, Takashi Mitani, Yoko Watanabe, Takao Kashiwagi
    • Journal Title

      Electrical Engineering in Japan

      Volume: 192 Issue: 2 Pages: 11-18

    • DOI

      10.1002/eej.22906

    • NAID

      130005122312

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 電気自動車用急速充電所の拠点と充電器の数 ~交通需要の粗密を考慮した道路種別の検討~2016

    • Author(s)
      小田拓也, Muhammad Aziz,三谷崇,渡辺陽子,柏木孝夫
    • Journal Title

      エネルギー・資源

      Volume: 37 Pages: 7-12

    • NAID

      130007596046

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 実測データに基づくEVユーザ充電行動解析(2) -急速充電器利用実態の分析-2019

    • Author(s)
      村井謙介,増山雅彦,池添圭吾,前川隆文,渡辺陽子,小田拓也
    • Organizer
      平成31年電気学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 実測データに基づくEVユーザ充電行動解析(1)-急速充電器の利用回数推定モデル-2019

    • Author(s)
      小田拓也,前川隆文,渡辺陽子,村井謙介,鈴木健太,池添圭吾
    • Organizer
      平成31年電気学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] EVを用いたデマンドレスポンスのための充電制御可能量の推定手法2019

    • Author(s)
      小田拓也,前川隆文,渡辺陽子
    • Organizer
      自動車技術会2019年春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 電気自動車の充電要否判断に関するアンケート調査結果2018

    • Author(s)
      小田拓也, 前川隆文, 渡辺陽子, ムハンマッド アズイッズ, 柏木孝夫
    • Organizer
      エネルギー資源学会,第34回エネルギーシステム・経済・環境コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 電気自動車の充電要否判断に関するアンケート調査結果2018

    • Author(s)
      小田拓也, 前川隆文, 渡辺陽子, ムハンマッド アズイッズ, 柏木孝夫
    • Organizer
      エネルギーシステム・経済・環境コンファレンス
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 急速充電所に於ける電気自動車の充電行動-急速充電器の密度と充電電力量の関係について-2017

    • Author(s)
      前川隆文, 小田拓也, 渡辺陽子, ムハンマッド アズイッズ, 柏木孝夫
    • Organizer
      電気学会 電力・エネルギー部門大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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