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A Study of Performance Evaluation of Local Area Surrounding by Arterial Roads Based on Spatial MOE

Research Project

Project/Area Number 16K06536
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

SUZUKI KOJI  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (30362320)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords交通安全 / 利用者意識 / 二段階横断施設 / ラウンドアバウト / 生活道路 / 横断者 / 道路設計 / 交通運用 / 自転車・歩行者 / 統計分析 / 交通静穏化 / 歩行者 / 自転車 / 道路狭さく / 車両挙動 / 面的MOE / 道路設計思想 / 交通制御 / 経路選択
Outline of Final Research Achievements

This study discussed the applicability of traffic safety devices and countermeasures in order to realize the safer society by both the literature research and field survey for Western countries. From the social experiments of two residential area, we evaluated the safety effect of installing narrow road sections, the factors of rat-run behaviors and the inhabitants’ awareness of traffic calming devices. In addition, it is shown that there are many crashes for cyclists at large size intersections on arterial roads by the statistical analyses of crash data, and also clarified not only the effects of decreasing the size of intersections, but the usability of roundabout and two-stage crossing facilities by movements analyses of multi-attribute road users. As a result of this study, we can obtain the necessary scientific findings to expand the traffic safety countermeasures for local areas surrounding by arterial roads.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後,わが国における面的な交通安全施策を進めていくうえで,積極的な導入が期待されるラウンドアバウト,二段階横断施設といった道路安全施設の運用実態や効果を,国内外の調査にもとづき実証的に分析した点で学術的な意義があるといえる.また,幹線道路での潜在的な事故危険性を評価し,併せて生活道路を抜け道とする利用者の経路選択意識と道路構造,交通制御との関連を,実フィールドでの検討を通じて多面的に分析するなど,幹線道路と生活道路の両面から研究成果を示している点で社会的意義が高いといえる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] STUDY ON MOVEMENTS AND TRAFFIC CONFLICTS BETWEEN BICYCLES AND TURNING VEHICLES AT LARGE INTERSECTION2018

    • Author(s)
      鈴木弘司,志村連
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 74 Issue: 5 Pages: I_971-I_980

    • DOI

      10.2208/jscejipm.74.I_971

    • NAID

      130007556090

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Empirical Analysis of Pedestrian Mental Load and Yield Behavior on Two-stage Crosswalk2018

    • Author(s)
      鈴木弘司,加藤明里,山口佳起
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: A_252-A_257

    • DOI

      10.14954/jste.4.1_A_252

    • NAID

      130006330003

    • ISSN
      2187-2929
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 単路部食い違い二段階横断施設における印象と挙動の関係分析2019

    • Author(s)
      足立国大,鈴木弘司
    • Organizer
      平成30年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ラウンドアバウトにおける自転車の通行位置が 車両挙動に与える影響分析2019

    • Author(s)
      鈴木弘司,湊圭太,粟田恭太朗
    • Organizer
      第59回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 二段階横断施設に関する 利用者挙動と印象の分析2018

    • Author(s)
      足立国大,鈴木弘司,平田浩脩
    • Organizer
      第58回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 車両挙動と住民意識に基づいた 道路狭さくの設置効果に関する実証分析2018

    • Author(s)
      伊藤大貴,堀川智貴,鈴木弘司
    • Organizer
      第58回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 単路部横断歩道における横断形式と歩行者挙動が車両の譲り挙動に与える影響分析2018

    • Author(s)
      平田浩脩,鈴木弘司,荻野弘
    • Organizer
      平成29年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドアバウトにおける自転車の通行安全性と幾何構造の関係分析2018

    • Author(s)
      粟田恭太朗,鈴木弘司
    • Organizer
      平成29年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドアバウトにおける自転車の通行安全性に関する分析2018

    • Author(s)
      粟田恭太朗,鈴木弘司
    • Organizer
      第57回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大規模交差点における 利用者挙動と危険交錯に関する基礎的分析2018

    • Author(s)
      鈴木弘司,志村連,伊藤大貴
    • Organizer
      第57回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ラウンドアバウトにおける 自転車の通行安全性に関する分析2018

    • Author(s)
      粟田恭太朗,鈴木弘司
    • Organizer
      第57回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 歩行者ストレスと譲り行動による二段階横断施設の効果分析2017

    • Author(s)
      山口佳起,鈴木弘司,加藤明里
    • Organizer
      平成28年度土木学会中部支部研究発表会
    • Place of Presentation
      金沢大学 角間キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生活道路における道路狭さくの設置効果に関する実証的分析2016

    • Author(s)
      堀川智貴,堀将誌,鈴木弘司
    • Organizer
      第36回交通工学研究発表会
    • Place of Presentation
      日本大学 駿河台キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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