Research and development of high-accuracy GNSS/INS navigation technology in a harsh electromagnetic environment
Project/Area Number |
16K06550
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | Osaka Prefecture University (2018-2019) Japan Aerospace EXploration Agency (2016-2017) |
Principal Investigator |
Tsujii Toshiaki 大阪府立大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (60344256)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
成岡 優 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (10649073)
藤原 健 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (40358651)
清水 悠介 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 研究開発員 (60773942)
吉川 栄一 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (70619395)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | GNSS(衛星航法) / アレーアンテナ / マルチパス / 電波干渉 / ソフトウエア受信機 / INS(慣性航法装置) / INS(慣性航法装置) / 交通工学 / GPS / ロバスト航法 / 慣性航法 / 自動走行 |
Outline of Final Research Achievements |
A navigation system utilizing GNSS and inertial navigation system has been investigated in order to achieve robust and high accuracy positioning performance in a harsh radio wave environment. One of key technologies is a beamforming using GNSS array antenna which realize multipath error mitigation. The digital intermediate frequency data from multiple RF front end, which were connected to each antenna element, were weighted and combined so that the directional beam would formed toward the aimed satellite. The results of experiments nearby buildings showed multipath reduction by beamforming and higher positioning accuracy. Also, a GNSS signal identification method using left-handed circular polarization antenna in addition to usual right-handed circular polarization antenna was developed in order to classify line-of-sight, multipath, and non-line-of-sight signals. The method was applied for GNSS positioning in urban environment and a superior performance was evaluated.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
衛星航法(GNSS)は、何時でも何処でも簡便に測位が可能なシステムとして広く利用されているが、その電波の微弱さのため、多重伝搬(マルチパス)、電離圏異常、電波干渉等の環境におけるシステムの脆弱性が常に懸念されている。そこで、電波によらない慣性航法装置との複合や、アレーンテナによる信号増幅および衛星の選択/排除機能を備えたロバスト航法の要素技術の研究を行い、マルチパス環境において性能向上を確認した。本技術を発展させれば、土木・建築車両の高精度運用や都市部道路での自動走行・停車、航空機の着陸から旅客ターミナルへの自動走行等、高い信頼性が必要とされる幅広い分野での利用が期待できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)