• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School planning methods for providing small and distributed learning environments in a shrinking society

Research Project

Project/Area Number 16K06662
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Town planning/Architectural planning
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

Itoh Shunsuke  東京電機大学, システムデザイン工学部, 教授 (50339082)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 垣野 義典  東京理科大学, 理工学部建築学科, 准教授 (60385523)
倉斗 綾子  千葉工業大学, 創造工学部, 准教授 (80381458)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords小規模校 / 統廃合 / 学校連携 / 複式学級 / 余裕教室 / 離島留学 / 学校運営 / 授業形態 / 過疎地 / 施設計画 / 学習空間 / 極小規模校 / 地域社会 / 遠隔地
Outline of Final Research Achievements

This project explored methods to maintain and operate small schools in local communities from an architectural planning perspective. Case studies on municipalities' strategies, use of facilities and classrooms in small schools were conducted. Creating characteristic programs to attract children and operating multiple schools as networks were common policies in maintaining small schools. It was revealed through classroom observations that in small schools differentiated teaching was common practice taking advantage of the school size. This resulted in flexible use of the classroom. Surplus classrooms were utilized, indicating teachers need spaces other than the classroom for teaching if available. Findings were synthesized to discuss architectural and spatial planning concepts appropriate for small schools. This is not only applicable to small schools but also serves as a model of future classrooms to accommodate more flexible teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校計画においては、適正規模を目指して小規模校を統廃合するアプローチが主流であるが、これにより地域コミュニティが衰退し教育環境の空白が生じる。これに代わるものとして積極的に小規模校を維持するアプローチをとり、そのための手法を整理し具体的な可能性を提示したことが本研究の第一の意義である。また、多角的に小規模校を調査・分析したことで小規模校の計画に対する総合的な知見が得られたことや、一般的にデメリットが強調されることが多い小規模校が、個別的・柔軟な教育を提供できる環境として学校の将来像への示唆に富むことを示した点でも社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] TRANSFORMATION OF SCHOOL SERVICES IN HJØRRING, DENMARK: SCHOOL CLOSURE, CONSOLIDATION AND ESTABLISHMENT OF PRIVATE SCHOOLS2020

    • Author(s)
      伊藤俊介・倉斗綾子
    • Journal Title

      AIJ Journal of Technology and Design

      Volume: 26 Issue: 62 Pages: 251-256

    • DOI

      10.3130/aijt.26.251

    • NAID

      130007800652

    • ISSN
      1341-9463, 1881-8188
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デンマークの農村・小規模校の事例報告:小規模校の運営、教室空間改修と授業形態の観点から2017

    • Author(s)
      伊藤俊介
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1分冊 Pages: 313-314

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ICT を活用した小学校における学習空間の計画‐フィンランドの先進事例を対象として2017

    • Author(s)
      髙橋傑、垣野義典、塚田由佳里
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1分冊 Pages: 315-316

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] デンマーク・イェリング市に見る学校再編の事例:公立学校統廃合と地域主導の私立学校設立による小規模校の維持2019

    • Author(s)
      伊藤俊介
    • Organizer
      日本建築学会2019年大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 複式学級のある小学校の普通教室における授業形態と空間利用:岡山県K市における実態調査2019

    • Author(s)
      王楠・伊藤俊介
    • Organizer
      日本建築学会2019年大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンラント_と日本の事例を対象として2019

    • Author(s)
      垣野義典・丹治遙香
    • Organizer
      日本建築学会2019年大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 縮減社会における学校施設の現状- 首都圏自治体におけるインタビュー調査より-2019

    • Author(s)
      富山瑛太 ・倉斗綾子
    • Organizer
      日本建築学会2019年大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi