Battery Stress Control Technology for Electric Vehicles
Project/Area Number |
16K06975
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Energy engineering
|
Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | エネルギーストレージ / ストレス / サイクル寿命 / エネルギーマネジメント / 電気自動車 / ハイブリッド自動車 / コントロール / バッテリ / 放置寿命 / ストレス因子 / 寿命制御 / 電動車両 / スパイク電流 / 負荷制御 / 負荷パターン / 負荷バランス / ニッケル水素式2次電池 / 電圧バラつき / 容量バラつき / カレンダー寿命 / サイクル試験 / 放置試験 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the stress that the spike current gives to the battery. From the cycle life test, it was found that the battery ion did not sufficiently follow the impulse load current, and the actual energy stress had little influence on the deterioration. On the other hand, the internal impedance indicating deterioration of the battery is considered to be that the electrolyte is decomposed and uniformly formed by forming a SEI layer on the electrode plate, but in the experiment it is unstable as it is lowered from the once raised value. It has been found that when the internal condition is observed from the surface by applying high energy to the electrode plate, the SEI layer formed once by charge and discharge appears as fluctuation of internal impedance by repeated adsorption and removal.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
電動車両の主要動力源であるバッテリは、設計寿命を大幅に下回る場合が数多く発生している。実際の自動車走行時の電流負荷はスパイク状で長期に渡って繰り返される。本研究は、スパイク状電流は実エネルギーストレスで見ると劣化への影響は少ないことが判明した。一方、バッテリ内部インピーダンスは、劣化を簡易把握できる唯一の手段として利用されてきており、バッテリのマネジメントコントロールでも重要な計測パラメータである。本研究では、SEI層が一様に上昇すると考えられていたことは事実ではなく、バッテリの内部インピーダンスを用いた劣化制御には、従来にない適切な劣化判定が必要であることを示すことができた。
|
Report
(4 results)
Research Products
(30 results)