An econometric study of food demand from the micromarketing point of view
Project/Area Number |
16K07897
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Agricultural science in management and economy
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | マイクロマーケティング / ビール系アルコール飲料 / 消費者の異質性 / 品目の異質性 / 店舗系列の異質性 / 階層ベイズモデル / ホームスキャンデータ / ランダム効果 / POSデータ / 農産物直売所 / マルコフ連鎖モンテカルロ法 / ポアソン回帰 / マイクロ・マーケティング / 食料・農産物需要 |
Outline of Final Research Achievements |
Micromarketing has recently been gaining popularity. This research studies the demand for beer and beer-flavored alcoholic beverages in Japan using a hierarchical Bayesian model with three random effects---heterogeneity of consumers, items, and store chains---based on large-sample homescan data. The research is not only the first to estimate these three random effects at the same time, but the first to analyze the domestic demand for beer and beer-flavored alcoholic beverages by a hierarchical Bayesian model. The sample size of the data in this study is much larger than the previous studies estimating hierarchical Bayesian models. This research enables analysis and prediction of the demand of each consumer for each item of beer and beer-flavored alcoholic beverages in each store chain.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年,少子高齢化による人口減少や消費者ニーズの多様化などを背景に,従来のマスマーケティングに対し,消費者一人ひとりは異質だという認識のもとで消費者の区分を細分化したマイクロマーケティングや個々の消費者に焦点を当てたワントゥワンマーケティングが注目されている.本研究は消費者の異質性,品目の異質性,店舗系列の異質性という3つのランダム効果を含む階層ベイズモデルを用い,ビール系アルコール飲料需要に関する大標本のホームスキャンデータを推定した.実務面では,本研究の成果により個々の消費者ごと,個々の品目ごと,個々の店舗系列ごとにビール系アルコール飲料の需要を分析したり予測したりすることが可能となる.
|
Report
(4 results)
Research Products
(11 results)