• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of educational effects by monitoring chronobiological characteristics in medical education

Research Project

Project/Area Number 16K08867
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Abe Hiroshi  福井大学, 学術研究院医学系部門, 教授 (80201896)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords医学教育 / 概日リズム / 睡眠 / 学業成績 / 心理検査 / 高照度光療法 / スリープスコープ / クロノタイプ / アクチウォッチ / 学生データベース
Outline of Final Research Achievements

We investigated the relationship between sleep/circadian rhythm characteristics and quality of sleep in first-year medical students and their academic performance/psychological assessments, and examined the effect of bright light therapy interventions on students with sleep rhythm problems. The results showed that students with irregular sleep rhythms tended to be associated with poor academic performance and psychological aspects, but the association with sleep quality varied in the results. Students who received bright light therapy tended to have improved sleep rhythms and sleep quality. The findings suggest the importance of implementing educational support in medical education based on chronobiological knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の大学教育は、文部科学省の方針により学修者本位の教育への転換を求められている。とくに医学部では、医学教育分野別評価基準に沿ったアウトカム(学修成果)基盤型教育の導入が求められている。そこでは、学生は、学修において自主性・主体性を強く求められ、一方、教育者は、教育において学生支援・修学指導をより強化することを求められる。本研究成果は、医学教育改革により生じうる学修・教育上の問題に対して、時間生物学的視点からの新たな対処方法になり得ると考えられる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 小型睡眠脳波計を用いた医学生の睡眠の質の検討ー新型コロナ流行前後における比較2021

    • Author(s)
      前川伸晃、栗田智未、高橋哲也、安倍 博
    • Organizer
      日本睡眠学会第46回定期学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 医学科学生の睡眠・概日リズム特性・メンタルヘルスと学業成績の関連ー第三報ー2019

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、栗田智未、高橋哲也
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小型睡眠脳波計による睡眠の質と医学教育における学業成績との関連2019

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、高橋哲也、栗田智未
    • Organizer
      日本睡眠学会第44回定期学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医学科学生の睡眠・概日リズム特性・メンタルヘルスと学業成績の関連ー第二報ー2018

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、栗田智未、高橋哲也
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小型睡眠脳波計による睡眠の質と医学教育における学業成績との関連2018

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、栗田智未、高橋哲也
    • Organizer
      日本睡眠学会第43回定期学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医学科学生の睡眠・概日リズム特性・メンタルヘルスと学業成績の関連2017

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、坂井豊彦、栗田智未、高橋哲也
    • Organizer
      第49回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医学科の成績の分析に関する基礎的研究ー学生支援への展開に向けてー2016

    • Author(s)
      前川伸晃、安倍 博、坂井豊彦、池田 敦
    • Organizer
      第48回日本医学教育学会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学(大阪府高槻市)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi