Analysis about career development and professionalism of female physicians.
Project/Area Number |
16K08871
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小比賀 美香子 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 講師 (00610924)
三好 智子 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (40444674)
勅使川原 早苗 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (50643285)
岩瀬 敏秀 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (80614924)
川畑 智子 岡山大学, 医学部, 客員研究員 (90600669)
時信 亜希子 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (10758212)
渡邉 真由 岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (20794332)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 女性医師 x / プロフェッショナリズム / 生涯学習 / キャリア支援 / 共感性 / 働き方改革 / 女性医師 / 医歯薬学教育 / 社会医学 |
Outline of Final Research Achievements |
We performed analysis about career supporting system at Okayama University Hospital that allows physicians flexible working style when they can’t pursue full-time working. We distributed questionnaires to female physicians who used the supporting system and their colleagues and supervisors. For female physicians, we evaluated their life-long learning skills and attitude. Although their motivation for life-long learning was high enough, they had difficulty handling their time between their own learning and family responsibilities. Colleagues and supervisors highly evaluate this supporting system not only for female physicians who use it, but for their team and workplace. We performed same survey for them in 2011 and 2018 and compared it. In 2018 survey, score that indicate their evaluation about this system significantly increased in the question that ask “this system is beneficial for our team and workplace”.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
育児や介護などと臨床業務のダブルタスクを負っている女性はプロフェッショナリズムの構成要素の一つである生涯学習に関して高い意欲を持つ一方時間の捻出という点で自己評価が低いことが示唆された。生涯学習を評価する評価表は今回初めて邦訳されて信頼性の評価を行い学術的意義が高く、時間の制約がある者に対するe-ラーニング等学びの支援の重要性も改めて示唆された。 また、柔軟な勤務体制は導入10年後には職場に十分浸透し、制度利用者のみならず職場にとって有用であるという評価が導入3年後より有意に上昇していた。働き方改革は勤務者にも職場にとっても重要であることが示され、社会的な意義が大きい。
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Report
(5 results)
Research Products
(31 results)