• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of Evaluation Indicators and Scales for Assessing Affective Domain in Entrance Examinations: A Long-Term Follow-Up Study Beyond Graduation

Research Project

Project/Area Number 16K08872
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

OTSUKA TOMOKO  高知大学, 教育研究部医療学系医学教育部門, 准教授 (70335933)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords選抜方法・評価方法 / 対人関係の能力 / プレゼンテーション能力 / 卒後追跡調査 / AO入試 / 情意領域 / 主体性・多様性・協働性 / 研修医の到達目標 / チーム医療 / 追跡調査 / 医学教育 / 入学者選抜 / 評価指標
Outline of Final Research Achievements

It was found that, compared to other selected entrants, those who took the AO Entrance Examination excelled in interpersonal skills at the time of admission and enrollment, and continued to excel in interpersonal skills and presentation skills after graduation. In the second round of the AO Entrance Examination, small-group discussions and presentations take place to determine successful applicants. The results of the analysis suggest that these selection methods have favorable results on the students even after graduation. The AO Entrance Examination selected students who excelled in interpersonal skills, and these students were found to continue to excel in interpersonal skills even after graduation. The AO Entrance Examination may therefore be considered a valid and effective method of evaluating interpersonal skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学入試では,知識以外の能力を公正に評価できているか確認が難しく,評価がブラックボックス化することが課題となっている。本研究は,「対人関係の能力」及び「プレゼンテーション能力」に関する評価方法を確立した。このような能力を卒業後にわたる長期追跡調査により確認した研究は例がなく学術的意義が高い。大学の使命は社会に貢献できる人材を輩出することであるが,本研究成果により,大学は知識以外の能力も公正に評価・選抜し,多面的に優れた人物を社会に輩出することが可能となった。また研究成果は大学入試だけでなく,その他多くの場面で活用可能であり社会的意義も高い。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] アドミッション・ポリシーに基づく入学者選抜の妥当性ー入学直後の自己評価による検証ー2020

    • Author(s)
      大塚 智子,関 安孝,喜村 仁詞,武内 世生
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 30 Pages: 86-91

    • NAID

      40022210391

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「主体性・多様性・協働性」を重視する多面的評価による入学者の卒後追跡調査2018

    • Author(s)
      大塚智子,武内世生,高田淳,瀬尾宏美
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 28 Pages: 61-66

    • NAID

      40021518125

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 指導医が考える「共に働きたい研修医」とは?2022

    • Author(s)
      大塚智子
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合型選抜で入学した研修医が優れている医療者として必要な能力2021

    • Author(s)
      大塚智子
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 医学科AO入試入学者のアドミッション・ポリシーに関する自己評価の比較2019

    • Author(s)
      大塚智子,関安孝,武内世生,瀬尾宏美
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アドミッション・ポリシーに基づく入学者選抜の妥当性―入学直後の自己評価による検証―2019

    • Author(s)
      大塚智子,関安孝,喜村仁詞,武内世生
    • Organizer
      令和元年度全国入学者選抜研究連絡協議会大会(第14回)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アドミッション・ポリシーに基づく入学者選抜の妥当性――入学直後の自己評価による検証――2019

    • Author(s)
      大塚 智子,関 安孝,喜村 仁詞,武内 世生
    • Organizer
      平成31年度全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会(第14回)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 態度・習慣領域評価による入学者の卒後追跡調査2017

    • Author(s)
      大塚智子,武内世生,高田淳,瀬尾宏美
    • Organizer
      第49回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体性・多様性・協働性」を重視する多面的評価による入学者の卒後追跡調査2017

    • Author(s)
      大塚智子,武内世生,高田淳,瀬尾宏美
    • Organizer
      平成29年度全国入学者選抜研究連絡協議会大会(第11回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi