• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementation of TBL into IPE for the purpose of acquiring IPW competencies and evaluation of its effectiveness

Research Project

Project/Area Number 16K08896
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionHyogo Medical University (2022)
Hyogo University of Health Sciences (2016-2021)

Principal Investigator

TSUNEMI Sachi  兵庫医科大学, 看護学部, 准教授 (80425123)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 末廣 謙  兵庫医療大学, 共通教育センター, 教授 (50154430)
紀平 知樹  兵庫県立大学, 看護学部, 教授 (70346154)
成瀬 均  兵庫医科大学, 医学部, 特別招聘教授 (00208092)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsIPE(多職種連携教育) / TBL(チーム基盤型学習) / IPWコンピテンシー / チーム医療教育 / 多職種連携コンピテンシー / IPE / TBL / チーム基盤型学習 / 多職種連携 / コンピテンシー / 多職種連携教育 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

In the 2016-2019 academic year, We introduced TBL (Team-based learning) in all grades with mixed-faculty cooperative learning (first, second, and fourth years) at our university. In all grades, a questionnaire survey was conducted before and after the implementation of the course, using self-assessment scales and free-text items to evaluate the IPW competencies.
The results of the survey showed that in all results, evaluations improved after the class was implemented. It was suggested that the IPE(Interprofessional education) conducted cultivated competencies that would serve as the basis for the IPW competencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

IPEにTBLを導入することにより、多職種連携コンピテンシーの基礎となるような能力が涵養されたことが示唆された。先行研究では、全国の医療系教育機関においてIPEの実施率はまだ低く、IPEの実施を阻んでいる原因の一つに、教員のマンパワー不足が報告されている。今回、PBL(問題解決型学習) よりもはるかに少ない教員数で実施できるTBL による効果を明らかにできたことは、IPE の普及拡大のためにも非常に意義があると考えている。また、多職種連携コンピテンシーを獲得させるためのより効果的なカリキュラム開発の一助となることが期待できる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 多職種連携教育による学生の意識の変化2020

    • Author(s)
      常見幸、紀平知樹
    • Journal Title

      兵庫医療大学紀要

      Volume: 8 Pages: 7-18

    • NAID

      120006864476

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 兵庫医療大学における多職種連携教育2019

    • Author(s)
      常見幸、伊東久男、紀平知樹
    • Journal Title

      兵庫医療大学紀要

      Volume: 7 Pages: 25-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多職種連携教育の中の初年次教育2017

    • Author(s)
      紀平 知樹、常見 幸
    • Journal Title

      兵庫医療大学紀要

      Volume: 5 Pages: 45-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 多職種連携教育の実践と効果について2022

    • Author(s)
      常見 幸、紀平 知樹
    • Organizer
      第15回日本保健医療福祉連携教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多職種連携コンピテンシーを育むためのIPEプログラムの実践2021

    • Author(s)
      常見幸, 紀平知樹
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 心のケアに携わる看護職・コメディカルを対象とした哲学カフェの実践と意味の探求2021

    • Author(s)
      心光世津子, 坂本岳之, 中岡成文, 紀平知樹, 三浦隆宏
    • Organizer
      日本精神保健看護学会第31回学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多職種連携コンピテンシーを獲得させるための授業実践-4年次の取組み-2019

    • Author(s)
      常見 幸、上山崎 悦代、紀平 知樹
    • Organizer
      第12回保健医療福祉連携教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次学生に対するTBLによる多職種連携教育(IPE)の実践2018

    • Author(s)
      常見 幸、紀平 知樹
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] TBLによる多職種連携コンピテンシー獲得の効果:低学年次におけるIPE2017

    • Author(s)
      常見 幸、紀平 知樹
    • Organizer
      第49回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 医療系大学生のための アカデミックリテラシー 第3版2019

    • Author(s)
      紀平 知樹、伊東 久男、賀屋 光晴、後藤 伸光、福田 範子、常見 幸、加藤 精一、津田 雅代、土江 伸誉、上山崎 悦代、芝崎 誠司、西田 喜平次、山本 英幸
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      二瓶社
    • ISBN
      9784861080838
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 医療を学ぶあなたへ2017

    • Author(s)
      末廣 謙、伊東 久男、紀平 知樹、常見 幸、西田 喜平次
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      二瓶社
    • ISBN
      9784861080791
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi