Project/Area Number |
16K11168
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Obstetrics and gynecology
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Research Institution | Kanagawa Cancer Center Research Institute |
Principal Investigator |
Katayama Kayoko 地方独立行政法人神奈川県立病院機構神奈川県立がんセンター(臨床研究所), その他部局等, 副技幹・主任研究員 (70584374)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
助友 裕子 日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (50459020)
佐藤 美紀子 日本大学, 医学部, 准教授 (70326049)
扇原 淳 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20329072)
成松 宏人 地方独立行政法人神奈川県立病院機構神奈川県立がんセンター(臨床研究所), その他部局等, 部長 (50524419)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 子宮頸がん / がん教育 / ピアエデュケーション / ヘルスリテラシー / がん検診 / HPV / HPV / 大学生 / 予防教育 / Peer / がん予防教育 / 婦人科腫瘍学 / peer education |
Outline of Final Research Achievements |
Due to low rates of cervical cancer (CC) screening and HPV vaccination, the incidence of CC among young women in Japan is increasing. To change this situation, effective health education for young people is critical. In this study, we aimed to validate the benefits of peer education (PE) among students of a college for health educators. A baseline survey was conducted in 2016. We evaluated the health literacy using the literacy scale Japanese version of the European version for all grades of certain physical education university. Eight 3rd year students who volunteered to be peer educators were provided with lectures and basic education materials about CC prevention by health professionals. Afterward, the peer-educators created their own education materials and gave 30-minute PE lectures to 2nd year students. Compared with the non-intervention group, the PE intervention group had a higher health literacy score and a higher cancer screening rate.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの子宮頸がん予防啓発活動は、低迷するがん検診受診率を向上させるため、行政を含む多くの組織、団体が様々な努力を続けているが、今のところ現状を打破するような良策は得られていない。本研究では、性に関するセンシティブな領域をも対象とする子宮頸がん予防教育において同世代からの啓発を盛り込んだ教育プログラムを開発した点、これまで明らかになっていないピア教育の効果を明らかにした点で学術的意義があり、本研究のプログラムを通じて、ヘルスリテラシーの向上に繋がることが期待される。これは我が国の子宮頸がん罹患者減少、がん検診受診行動やその先の死亡率減少も繋がることが示唆され、社会的意義は高い。
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