• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the odontology clinical learning support system to learn from a vicarious experience video image

Research Project

Project/Area Number 16K11886
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social dentistry
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

SHIRAI Hajime  岡山大学, 大学病院, 講師 (00263591)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鳥井 康弘  岡山大学, 大学病院, 教授 (10188831)
吉田 登志子  岡山大学, 医歯薬学総合研究科, 助教 (10304320)
鈴木 康司  岡山大学, 大学病院, 講師 (30304322)
河野 隆幸  岡山大学, 大学病院, 助教 (80284074)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords疑似体験動画 / 医療安全 / インシデント / 歯学教育 / 研修歯科医 / 臨床教育の効率化 / 歯学教育学
Outline of Final Research Achievements

A training dentist always experiences an inexperienced matter and is learning newly by dental clinical education. I can think the incident a beginner experiences by basic dental technology is universal in the learning process, but every time a learner will change for an educator, great educational effort has to tell repeatedly, and is needed. A training dentist is clinical by this research, and own learning system that I'll can utilize others' experience as the experience has been developed by vicarious experience animation-izing the incident I face. Reduction in educational effort is planned for for an educator as well as a main system can expect that I contribute to safety's and relief's being able to execute odontology clinical education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

他人が経験したインシデントをよりリアルに自分の体験として活用できるように自己学習できる本システムは、国内では、本研究以外に見当たらない。
本システムの活用によって、初心者が経験しやすいインシデントを、事前に疑似体験動画によって共有することが可能となるとともに、教育者にとっては、教育労力の低減が図られ、歯学臨床教育を社会に対して安全・安心に遂行できることに大きく寄与するものと期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 初診時医療面接における研修歯科医に対する指導歯科医と模擬患者による評価の関係性2018

    • Author(s)
      吉田登志子、渡邉 翔、河野隆幸、武田宏明、塩津範子、白井 肇、鳥井康弘
    • Organizer
      日本歯科医学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 研修歯科医が経験するインシデントを共有する手法の開発2018

    • Author(s)
      白井 肇、河野隆幸、武田宏明、塩津範子、渡邉 翔,吉田登志子、鳥井康弘
    • Organizer
      日本歯科医学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 歯科医師臨床研修期間に経験するインシデント調査2017

    • Author(s)
      白井 肇、河野隆幸、武田宏明、塩津範子、渡邉 翔,吉田登志子、鈴木康司、鳥井康弘
    • Organizer
      第36回日本歯科医学教育学会総会および学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 歯学臨床教育において疑似体験動画から効率的に学習し得る項目についての検討2016

    • Author(s)
      白井 肇、鈴木康司、河野隆幸、武田宏明、塩津範子、吉田登志子、飯田征二、鳥井康弘
    • Organizer
      第35回日本歯科医学教育学会総会および学術大会
    • Place of Presentation
      大阪大学コンベンションセンター、体育館
    • Year and Date
      2016-07-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi