Construction of the partnership model of a hospital and the university by the academic nurse
Project/Area Number |
16K11941
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
TERADA YAEKO 名古屋大学, 医学部附属病院, 助教 (70768382)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿部 恵子 愛知医科大学, 看護学部, 教授 (00444274)
三浦 昌子 名古屋大学, 医学部附属病院, 教授 (20759641)
本田 育美 名古屋大学, 医学系研究科(保健), 教授 (30273204)
任 和子 京都大学, 医学研究科, 教授 (40243084)
渕田 英津子 名古屋大学, 医学系研究科(保健), 准教授 (90315846)
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Research Collaborator |
Fujisaki Kazuhiko 岐阜大学, 医学部, 教授
Uemura Kazumasa 愛知淑徳大学, 健康医療科学部, 教授
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | アカデミックナース / 教員との恊働 / 模擬患者 / 演習の教育効果 / 看護学生 / 看護教育 / 臨床看護師 / 大学教員 / パートナーシップ / リフレクション / 経験学習 / 教育プログラム / 臨床と大学との連携 |
Outline of Final Research Achievements |
With collaboration between 4 academic nursing teachers, including nursing teachers in the career support office and 5 clinical nurses, they developed a communication training program using simulated patients (SPs) to give better education for undergraduate nursing students.Teaching program is consist of lecture, briefing, the nursing interview with SPs in 10 minuets including information gathering, basic clinical skills. In addition, 15 minuets of reflection was followed. Qualitative analysis found that students learned “observability”, “communication” and meanings of words” “viewer of living person etc., and I think that important awareness at the time of nursing care implementation was obtained. On the other hand, since there were few descriptions of "presentation of necessary information", I think that it is necessary to consider the necessary support for the target of care, and to consider the practice to convey.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医療を担う看護学生の育成において、実習の前に模擬患者を活用することで、実習時間短縮や経験不足による不十分な技術習得、コミュニケーション力を含む社会人基盤力の低下に対し、患者への看護技術やコミュニケーションを事前に学び、患者に安全で安心した看護実習の関わりにつながる。 また、人員不足や業務量の多さに臨床指導を負担に思う臨床看護師と臨床に遠慮している教員間の連携には大きな溝がある。両者が恊働してプログラムを作成することで、両者の連携が円滑となり、看護学生が学びやすい実習環境を整えることができる。看護学生は、臨床看護師との関係性を築きやすくなり、臨床看護師は看護学生の理解につながる。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)
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[Journal Article] A Scottish and Japanese experience of patient-centred diabetic care:descriptive study of interprofessional education on live webinar,2018
Author(s)
Mina Suematsu, Sundari Joseph, Keiko Abe, Hiroki Yasui, Noriyuki Takahashi, Kentaro Okazaki, Jenni Haxton, Morag McFadyen, Patrick Walker, Lesley Diack.
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Journal Title
Nagoya J. Med. Sci.
Volume: 80
Pages: 468-473
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Peer Reviewed
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[Journal Article] 模擬患者参加型の多職種連携教育(つるまい・名城IPE)の有用性2017
Author(s)
1. 後藤 綾, 半谷眞七子, 吉見 陽, 内田美月, 竹内佐織, 會田信子, 末松三奈, 阿部恵子, 安井浩樹, 亀井浩行, 野田幸裕.
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Journal Title
薬学雑誌
Volume: 137(6)
Pages: 733-744
NAID
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