• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of exercise classes for improving learner's knowledge structure in cooperation with nursing practice

Research Project

Project/Area Number 16K11958
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

Ishida Chiemi  福岡県立大学, 看護学部, 教授 (50352349)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords知識の構造化 / 演習・実習連携授業 / 授業研究 / 基礎看護技術 / ワークシート / 演繹的思考 / 帰納的思考 / 事例 / 看護学生
Outline of Final Research Achievements

This paper seeks teaching strategy for enabling nursing student to utilize their knowledge or techniques at nursing practice, embodying it as a teaching program, and development of the worksheets as teaching materials. The first class was carried out based on the teaching plan in 2016; contents and the way to implement were almost completed through brushing up of 2017-2018. The work sheets are constructed to answer problems not only by individuals but also by groups or class discussions to compare the results with other groups. Through by an activity, students look back on their own thoughts, and enlarge their vision, and, it is expected that they can utilize what they learned in a nursing practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学生の帰納的・演繹的な思考を促すために授業が計画され,授業計画に基づきワークシートは発問と応答の系列に組み立てられている。学習者がワークシートの発問に応答することにより,個人の思考,グループディスカッションおよびクラス全体の意見交換による視野の広がりが促され,知識の構造化を促進することができる。これらの活動は,最適な看護を実践する基礎となり,ひいては卒後の看護実践へ反映されることが期待される。一方,教授内容をテキスト化することで看護系教員のFDへつなげていくことが可能となる。さらに,開発された教授方略は,看護系以外の技術教育の分野(工学系,福祉系)に応用することも期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 看護学生の知識の構造化を目指した演習・実習連携授業に関するアクションリサーチ2018

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Journal Title

      福岡県立大学看護学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 6572-6572

    • NAID

      120006458991

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アクティブラーニングによる看護学生の思考を促す演習の開発2018

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学生の体温・血圧測定方法の判断基準とその理由2017

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 既有の知識を実習で活用するための演習の開発2017

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      第36回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学生の体温・血圧測定課題に関する思考とその考察2016

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学 (大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi