• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

PROPOSING A RUBRIC FOR ACTIVE LEARNING IN UNDERGRADUATE PEDIATRIC NURSING EDUCATION

Research Project

Project/Area Number 16K11964
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionTokyo Women's Medical University

Principal Investigator

OKUNO Junko  東京女子医科大学, 看護学部, 講師 (30307649)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 関森 みゆき  武蔵野大学, 看護学部, 教授 (00313867)
櫻田 章子  東京女子医科大学, 看護学部, 助教 (20535504)
小宮山 陽子  東京女子医科大学, 看護学部, 講師 (50721966)
木戸 恵美 (市川恵美)  東京女子医科大学, 看護学部, 助教 (30457808)
青木 雅子  東京女子医科大学, 看護学部, 教授 (00453415)
日沼 千尋  東京女子医科大学, 看護学部, 名誉教授 (40248927)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsルーブリック / 小児看護学 / アクティブ・ラーニング / 看護教育 / 看護教育学 / アクティブ・ラーニング / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

A nationwide survey was conducted to clarify the actual situation of active learning and evaluation method in the pediatric nursing field of nursing universities. In lectures and clinical practice, approximately 80% included report assignments and in exercises, approximately 70% adopted the simulation-based learning method. Regarding the evaluation of the aforementioned learning, while a high percentage was reflected in the students’ grades, the percentage including evaluation items and that to be presented to the students were low.
An interview was conducted on university faculty members engaged in basic nursing education with regard to the Rubric creation process and the actual situation of its application. Based on considerations thereof, a Rubric for active learning method targeting pediatric nursing lectures was proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護学系大学の小児看護学教育におけるアクティブ・ラーニングと評価の実態では、アクティブ・ラーニングとその学修評価の並行が不十分であったことなどから、学修評価の質の向上や教育環境の整備の必要があり、アクティブ・ラーニングを推進する上で取り組むべき課題が見いだされた。また、ルーブリックの作成過程や活用の実際、および小児看護学の講義のルーブリック案からは、ルーブリックを作成する上での手がかりを導くことができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 看護基礎教育におけるルーブリックの推移と課題に関する文献調査2019

    • Author(s)
      小宮山陽子、青木雅子、櫻田章子、奧野順子、関森みゆき、酒井麻希、日沼千尋
    • Journal Title

      東京女子医科大学看護学会誌

      Volume: Vol.14 No.1 Pages: 15-22

    • NAID

      120006713003

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学士課程の小児看護学教育におけるアクティブ・ラーニングの実態2018

    • Author(s)
      関森みゆき、青木雅子、奧野順子、櫻田章子、小宮山陽子、酒井麻希、日沼千尋
    • Organizer
      日本小児看護学会 第28回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護基礎教育におけるルーブリックの作成過程と活用の実際に関する調査2018

    • Author(s)
      櫻田章子、小宮山陽子、奧野順子、関森みゆき、青木雅子、酒井麻希、日沼千尋
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第28回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学士課程の小児看護学教育におけるアクティブ・ラーニングの実態2018

    • Author(s)
      関森みゆき、青木雅子、奥野順子、櫻田章子、小宮山陽子、酒井麻希、日沼千尋
    • Organizer
      日本小児看護学会第28回学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学教育におけるルーブリックに関する文献検討2017

    • Author(s)
      櫻田章子、小宮山陽子、奥野順子、関森みゆき、青木雅子、酒井麻希、日沼千尋
    • Organizer
      東京女子医科大学看護学会第13回学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi