• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effect of nursing course pre-university education on professional identity development in articulation between high school and university

Research Project

Project/Area Number 16K11978
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionOsaka Shin-Ai College

Principal Investigator

Ueda Hiroyuki  大阪信愛学院短期大学, その他部局等, 教授 (00203448)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 あゆみ  同志社大学, 心理学部, 教授 (00373085)
田中 希穂  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (40399043)
豊島 めぐみ  梅花女子大学, 看護保健学部, 助教 (70773274)
小林 菜穂子  四條畷学園大学, 看護学部, 助教 (80751114)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords職業アイデンティティ / 内発的動機づけ / 学校適応感 / 高大接続 / 入学前教育 / 職業的アイデンティティ / 動機づけ / 看護教育 / 自己効力感 / 目標志向 / 学習動機づけ / 大学適応感
Outline of Final Research Achievements

The pre-university education offered by university teachers to the high school students arouses students’ deep interest in the nursing course and development of professional identity. Students’ intrinsic motivation relating to the development of professional identity and school adaptation persists through the first semester of the nursing course in college. Therefore, it is essential to enhance intrinsic motivation toward nursing education and to provide appropriate role models to develop students’ view of the profession as a nurse before entering the university. If the students enter the university course with high intrinsic motivation, it will maintain through the semester and leads to the development of professional identity and school adaptation.
Short-term pre-university education, which lessens the burden on university teachers, is also useful to enhance professional identity and school adaptation by offering experimental experiences and role models to the high school students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,門戸の広がった看護系大学には入学動機や職業意識において多様な学生が在籍する.学生が看護師として社会で活躍するために展開可能な知識を深めさせることが重要な課題である.高等学校から大学への進路選択の課程で高い学習動機づけを持つことが自己効力感を導き,看護師となる職業アイデンティティの形成に効果的であることを縦断的に検証した.また,高等学校・大学ともに高大接続に費やす時間が限られている現状から,効率的な入学前教育を検討することが重要であることを示した.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 看護系短期大学入学生の職業的アイデンティティ形成を促す入学前教育の試みと有効性2019

    • Author(s)
      上田博之,豊島めぐみ,田中希穂,石井あゆみ,小林菜穂子,津田右子
    • Journal Title

      大阪信愛女学院大学紀要

      Volume: 53

    • NAID

      40022366048

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 看護学科に入学した高大接続参加学生の目標志向,自己効力感の変化2018

    • Author(s)
      豊島めぐみ・田中希穂・津田右子・上田博之
    • Journal Title

      大阪信愛女学院短期大学紀要

      Volume: 52, A2 Pages: 1-7

    • NAID

      40021726688

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] エージェンティック・エンゲージメント尺度日本語版(AES-J)の作成2018

    • Author(s)
      江聚名・田中あゆみ
    • Journal Title

      ソーシャル・モチベーション研究

      Volume: 9 Pages: 22-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 短期大学看護学科における高大連携事業に関する高校生の学習意欲と職業的アイデンティティの発達2017

    • Author(s)
      豊島めぐみ,石井あゆみ,津田右子
    • Journal Title

      大阪信愛女学院短期大学紀要

      Volume: 51

    • NAID

      40021726606

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] People’s naivete about how extrinsic rewards influence intrinsic motivation.2016

    • Author(s)
      Murayama, Kou; Kitagami, Shinji; Tanaka, Ayumi; Raw, Jasmine A. L.
    • Journal Title

      Motivation Science

      Volume: 2 Issue: 3 Pages: 138-142

    • DOI

      10.1037/mot0000040

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護系高大接続教育で論理的思考力を高める授業の工夫2018

    • Author(s)
      豊島めぐみ
    • Organizer
      第28回日本医学看護学教育学学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How similar is early adolescents’ time perspective compared to their parents’?2018

    • Author(s)
      Ishii, R., Fukuzumi, N., Ishikawa, S., Murakami, T., Murayama, K., Ohtani, K., Sakaki, M., Suzuki, T., & Tanaka, A.
    • Organizer
      American Educational Research Association Annual Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] テキストマイニング分析による看護学生の臨地実習に関するシミュレーション教育効果2017

    • Author(s)
      豊島めぐみ
    • Organizer
      日本看護科学学会第37回学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 達成目標理論の見地からみた学習動機づけ研究の未来の可能性2017

    • Author(s)
      田中あゆみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学看護学科における高大連携事業に関する一考察 -高校2・3年生の学習意欲と職業的アイデンティティの形成変化(第一報)-2016

    • Author(s)
      豊島めぐみ 津田右子 上田博之
    • Organizer
      第47回日本看護学会-看護教育
    • Place of Presentation
      びわ湖大津プリンスホテル
    • Year and Date
      2016-08-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi