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Development of educational program to enhance public health nurses' management skills using complaints from residents

Research Project

Project/Area Number 16K12353
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Community health nursing
Research InstitutionToyohashi Sozo University (2020)
Seirei Christopher University (2016-2019)

Principal Investigator

SUZUKI TOMOYO  豊橋創造大学, 保健医療学部, 教授 (50257557)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 純子  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 助教 (10436959)
深江 久代  静岡県立大学, 看護学部, 特任教授 (30300172)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsクレーム対応 / 公衆衛生看護管理 / 保健師 / 保健師のスキルアップ研修 / 個人のスキル開発 / 組織対応 / 研修プログラム / ケースメソッド法 / 保健師のスキルアップ / ケースメソッド / 新人保健師 / 保健師の管理職 / クレーム / 教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

Our aim was to develop a training program for public health nurse managers utilizing complaints from citizens. Complaints are defined as “claims made with negative emotions by residents who are not satisfied with the service provided.” A training program informed by prior research was planned, implemented, and finalized following modifications based on interim evaluations. The program consists of 1) lecture on how public health nurses can effectively respond to such complaints, 2) role-play exercises, 3) case method exercise to improve individual skills as well as organizational practice. Pre and post data were compared to assess the effectiveness of the training program. Participants’ levels of self efficacy in responding to complaints were measured before and after the training (three and six months following the implementation of the program). In many survey items, higher self efficacy was observed after the completion of the program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

公衆衛生看護管理の実施率、実施能力が低い問題に対しクレームを活用することで、①保健師個人、管理職、組織において管理能力の評価や改善に取り組みやすくなる。②民間とは異なり、保健師は単なるサービス提供者ではなく、対応から能動的に支援のきっかけをつかむ。クレーム申し立ても支援の契機であることが多く、住民からの申し立てを「支援を求めるSOS」として捉え、対応と並行して情報収集・アセスメントできる高度な能力が必要である。③行政保健師のクレームに関する研究はほとんど見当たらず、新規性の高い分野である。
本研究はクレームに危機管理・看護の質向上の契機となる資源としての価値を付加し、現場に還元できる。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 住民クレームを保健師のスキルアップや業務・組織改善に活かそう2020

    • Author(s)
      鈴木知代 伊藤純子 深江久代 杉山眞澄 山本愛
    • Journal Title

      保健師ジャーナル

      Volume: 76 Pages: 676-681

    • NAID

      40022321323

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 住民からの母子保健活動に対するクレームへの組織的対応の実態-市区町村の管理的立場にある保健師を対象とした調査から-2021

    • Author(s)
      鈴木知代 伊藤純子 杉山眞澄 深江久代
    • Organizer
      第9回日本公衆衛生看護学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ポジティブ志向のクレーム対応術 保健活動の場で起こるクレームを保健師のスキルアップ・業務改善に活かそう2020

    • Author(s)
      鈴木知代、伊藤純子、杉山眞澄、深江久代
    • Organizer
      第8回日本公衆衛生看護学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 住民クレームを教材として活用する公衆衛生看護管理研修プログラムの開発-個人スキル開発と看護管理の視点から-2018

    • Author(s)
      伊藤純子、鈴木知代
    • Organizer
      第9回せいれい看護学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 住民クレームを教材として活用した公衆衛生看護管理研修プログラムの効果2017

    • Author(s)
      伊藤純子、深江久代、杉山眞澄、山本愛、鈴木知代
    • Organizer
      第76回日本公衆衛生学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保健師のためのクレーム対応研修プログラム(第3版)評価-ケースメソッド導入の効果-2016

    • Author(s)
      鈴木知代、伊藤純子、鳥羽山睦子、平野幸子、深江久代、杉山眞澄、山本愛
    • Organizer
      第75回日本公衆衛生学会
    • Place of Presentation
      グランフロント大阪(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保健師のためのクレーム対応研修プログラム(第3版)評価-自己効力感の定量的比較-2016

    • Author(s)
      伊藤純子、鳥羽山睦子、平野幸子、深江久代、杉山眞澄、山本愛、鈴木知代
    • Organizer
      第75回日本公衆衛生学会
    • Place of Presentation
      グランフロント大阪(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] クレームを活用した保健師のスキルアップ研修2019

    • Author(s)
      保健師のスキルアップを目指す会
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      保健師のスキルアップを目指す会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

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