• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical research on developmental support and guardian support of infants in Iwaki City, Fukushima Prefecture

Research Project

Project/Area Number 16K12389
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field 震災問題と人文学・社会科学
Research InstitutionShukutoku University Junior College

Principal Investigator

Mae Masanao  淑徳大学短期大学部, その他部局等, 教授 (70337864)

Research Collaborator KOSAKA Toru  東北福祉大学, 総合福祉学部・社会福祉学科, 教授 (30258834)
TUNEMI Kohei  淑徳大学短期大学部, こども学科, 講師 (90645409)
HASHIURA Takaaki  小田原短期大学, 仙台 こども学科, 講師 (20649991)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords東日本大震災 / 発達支援 / ナラティヴ / 保護者支援 / 語り / 保育者養成 / 被災地支援 / 要請教育 / 保育士養成
Outline of Final Research Achievements

Ⅰn this research, based on "narrative" by childcare practitioners and guardians about the actual developmental support and guardian support of infants in nursery schools and kindergartens in Fukushima Prefecture, particularly Iwaki City, which has been more than 7 years after the Great East Japan Earthquake We grasped the current situation and organized it. The ultimate goal is to clarify the challenges facing places of childcare and early childhood education based on practical viewpoints and "clinical" points of view in the field of childcare. It can be said that it is secondary or tertiary involved in the developmental support and protector support of local children with the change in the environment and the change in the parenting environment due to the movement and inflow of the population. It was possible to visualize new problems in the area.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的観点からの研究成果との意義については研究目的にもあるように、ひとつは震災後の福島県内の「語り」を継続すること、被災地「内部からの発信」、何よりも被災地の「内部」から自発・自己生成的な研究課題に取り組むことこそが、「復興」「再生」という言葉にリアリティを持たせるものとなる。もうひとつは、震災後、地域の変容、震災直後からの有形無形のストレスと不安にさらされ、緊張感を強いられてきた保護者、そしてその家庭環境で育った子どもたちの実際の姿について、ナラティヴ・アプローチを行い、直面する課題と対応策の掌握に関する量的研究にとどまらない個々の経験の質、個々の「語り」を明らかにできたことにある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 児童文化財にみる子どものことばと“育ち”-加古里子さんの絵本からみる非認知能力―2019

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      淑徳大学短期大学部紀要

      Volume: 59号 Pages: 32-46

    • NAID

      120006716486

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 震災後のいわき市における子どもの発達支援・親支援の実際と多世代交流広場の展開 ― 震災後10年に連なる臨床的な「語り」へのアプローチ2019

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      淑徳大学短期大学部紀要

      Volume: 59号 Pages: 102-111

    • NAID

      120006716492

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成校におけるアクティブ・ラーニング: 国語の表現技術・領域 言葉の授業実践より2018

    • Author(s)
      前正七生 常深浩平
    • Journal Title

      淑徳大学高等教育研究所年報

      Volume: 5号 Pages: 36-48

    • NAID

      40022065370

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 震災後の保護者支援、発達支援の現状と課題 -”場”と”育ち”の語りを中心に-2018

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      淑徳大学短期大学部紀要

      Volume: 第58号 Pages: 117-127

    • NAID

      120006497868

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教育要領改訂における"ことば"の育ち- 領域「言葉」の中のよむ・きくの射程―2018

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      淑徳大学短期大学部紀要

      Volume: 第58号 Pages: 105-116

    • NAID

      120006497867

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「主体性」と思考を育む震災後の保育士養成への試み  ―養成課程における科目編成とルーブリックの可能性―2017

    • Author(s)
      橋浦孝明(いわき短期大学)、前正七生(淑徳大学短期大学部)
    • Journal Title

      『いわき短期大学紀要』 第50号

      Volume: 第50号 Pages: 25-44

    • NAID

      120006361212

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼小連携を意識する「新たな」教育課程の現状と課題 -養成教育からみたコンピテンシーベースの新学力・子ども観による評価可能性―2017

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      『淑徳大学短期大学部紀要』

      Volume: 第56号 Pages: 15-40

    • NAID

      120006373524

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「主体性」と思考を育む震災後の保育士養成への試み  ―養成課程における科目編成とルーブリックの可能性―2016

    • Author(s)
      橋浦孝明(いわき短期大学)、前正七生(淑徳大学短期大学部)
    • Journal Title

      全国保育士養成協議会第55回研究大会研究発表論文集

      Volume: 第55号 Pages: 246-246

    • NAID

      120006361212

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「主体性」と思考を育む震災後の保育士養成への試み  ―養成課程における科目編成とルーブリックの可能性―2016

    • Author(s)
      橋浦孝明(いわき短期大学)、前正七生(淑徳大学短期大学部)
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      盛岡市民会館マリオス
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-03-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi