• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of relationship between information ethics and information security and autism spectrum

Research Project

Project/Area Number 16K12552
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

TATSUMI Takeo  放送大学, 教養学部, 教授 (70257195)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords情報教育 / 情報セキュリティ / 自閉症スペクトラム / 発達障害 / 情報倫理 / 情報リテラシ / キャリアデザイン
Outline of Final Research Achievements

I predicted that there is a positive correlation between autism spectrum (ASD) tendency and the response to norms in information ethics, and a negative correlation in crisis management ability in information security. I could not conducted the planned survey because the content of the survey was sensitive.
So, I changed to investigate not a person with strong ASD but a general high school student about planned learning assistance using a smartphone.
I found that students effectively used their smartphones for homework management and visual assistance. Other researchers from who I conducted a review pointed out that relation of Fluid intelligence and crystalline intelligence could be effected by autism spectrum. And, with carefully designed risk management, we could provide information security, information ethics, and information education for people with strong autism spectrum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉症スペクトラム傾向(ASD)が強くない人も利用しているスマートフォンの普及のおかげで、ASDが強い人も日常生活を改善できてきたと推測できることが挙げられる。以前から、発達障害児が多い養護学校では、毎朝、「今日の予定」を確認する時間を作り、それに沿って学習を進めることで効果を上げていたが、それをICTを利用して、さらに便利にできるということになる。また、ASDが強い人とそうでない人では、近年注目されている、その場で考えて対応する流動性知能と、知識として持っている結晶性知能への取り組みについて違いがある可能性が予測され、今後の研究発展が必要であることがわかった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 情報セキュリティ・情報倫理に関する能力と、発達障害の関係について2019

    • Author(s)
      辰己丈夫
    • Organizer
      大阪情報教育・プログラミング研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校夜間定時制での情報科授業実践報告2018

    • Author(s)
      小関 啓子、辰己 丈夫
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム論文集
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の実態に合わせた情報機器の学校での活用法の検討2017

    • Author(s)
      小関啓子, 中谷多哉子, 村上祐子, 辰己丈夫
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi