• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Requirement Analysis on Teaching Materials for Elementary Japanese-language Education in Highly Computerized Classroom Environment

Research Project

Project/Area Number 16K12555
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Learning support system
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Sato Kouki  名古屋大学, 国際機構, 准教授 (60402377)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習支援システム / 教育メディア / 教室環境 / 日本語教育 / 電子黒板 / タブレット端末 / コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

In this study, we consider Japanese language education in highly-computalized classroom environment that should be realized in the near future, and the ideal teaching materials, based on the spread of information communication technology (ICT) to education in recent years. As an information-oriented environment, four devices such as a giant wall-type interactive blackboard, an electronic bulletin board, a tablet terminal, and an interactive table were taken up, and the role in elementary Japanese-language education was examined from the viewpoint of promoting communication. We produced a teaching material for that purpose, and practically verified the effect in the context of a lesson for international students at a university. The results are summarized as requirements for teaching materials for elementary Japanese-language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

将来実現されるであろう情報化環境を想定していることから、本研究の成果は今後の初級日本語教育におけるICT活用および教材開発を進めるにあたっての指標となると考えられる。また、試作した教材をモジュール化し、広く活用できるよう公開する予定である。また、個々の装置の効果検証に留まらず、それらの相互作用的な効果に着目している点も意義があると考えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 電子黒板を用いた授業に置いて「教師が見える」ことによる効果に関する因果関係の検討2020

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子黒板を用いた授業において「教師が見える」ことがノートテイキングに及ぼす影響2019

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会2018年度第6回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における受講者の存在感促進支援ツールの活用にSNS利用経験が与える影響に関する分析2018

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 18-1 プログラミング教育・LA/一般
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 電子黒板を用いた授業において「教師が見える」ことによる効果に関する実験的検討2017

    • Author(s)
      佐藤弘毅
    • Organizer
      教育システム情報学会 2016年度 第6回研究会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi