• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of digital tests to increase learning activities that build scientific "thinking, judgment and expression abilities "

Research Project

Project/Area Number 16K12765
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Nishigori Dai  佐賀大学, アドミッションセンター, 教授 (30542328)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 拓也  九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (40452304)
兒玉 浩明  佐賀大学, その他部局等, 理事 (80205418)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsデジタルテスト / 科学的な思考力,判断力, 表現力 / テストの遡及効果 / CBT / 科学的な思考力・判断力・表現力 / 科学的な思考力,判断力,表現力 / 科学リテラシー
Outline of Final Research Achievements

In this research, we focus on the strength of digital technology and develop digital tests to evaluate the areas of "scientific thinking, judgment, and expressiveness ability" that can not be assessed using PBT (Paper Based Testing).
As a result, we found that it is possible to put in a time axis that can not be made with PBT by using video of experiments and scientific phenomena, and it is possible to assess parts related to "thinking, judgment and expressiveness ability based on observation ". This tests have made it possible to evoke learning activities such as experiments. In addition, we developed tablet test which was a set of scoring, text book, and re-challenge to similar problems during testing. This test can assess basic academic ability and learning ability. By developing the idea of this test, we may realize partial scoring to evaluate processes such as thinking and judgment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理想的かつ有効な教育・学習活動でも,大学進学者が多い高校の教育現場では,大学入試で問われなければ積極的に取り組まれることは少ない。本研究は,テストの遡及効果に注目し,大学入試の遡及効果によって高校の科学教育における学習活動の一部に転換をもたらすことを狙いとしている。特に,「科学的に探究する能力と態度を育てる」ことを目的とする理科課題研究では,科学的な思考力,判断力,表現力を育成することが求められている。こうした能力等を評価することができるテストが開発され,将来的に,実際の大学入試にも導入されるようになれば,科学的に探究する能力と態度を育てる大きな動因となりうる点で意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] タブレットを用いた「基礎学力・学習力テスト」の開発と導入2019

    • Author(s)
      西郡大・園田泰正・兒玉浩明
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 105-110

    • NAID

      40021869627

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デジタル技術を活用したタブレット入試の開発 ~多面的・総合的評価に向けた技術的検討~2017

    • Author(s)
      西郡大・山口明徳・松高和秀・長田聡史・坂口幸一・福井寿雄・髙森裕美子・園田泰正・兒玉浩明
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 27 Pages: 63-69

    • NAID

      40021181695

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] タブレットを用いた「基礎学力・学習力テスト」の開発と実施結果2018

    • Author(s)
      西郡大・園田泰正・兒玉浩明
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「基礎学力・学習力テスト」の開発と大学入試での活用2018

    • Author(s)
      西郡大・兒玉浩明
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多面的評価を目的とした大学入学試験へのデジタルコンテンツの利用2017

    • Author(s)
      兒玉浩明・長田聰史・坂口幸一・山口明徳・松高和秀・園田泰正・西郡大
    • Organizer
      日本化学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学 日吉キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 化学実験を題材にしたCBT方式の試験開発2017

    • Author(s)
      兒玉浩明・長田聰史・坂口幸一・山口明徳・松高和秀・園田泰正・西郡大
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 佐賀大学版CBTの開発2017

    • Author(s)
      兒玉浩明・松高和秀・ 山口明徳・長田聰史・坂口幸一・園田泰正・西郡大
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 個別大学の入試改革2018

    • Author(s)
      東北大学高度教養教育・学生支援機構
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633065
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi