• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the interdisciplinary early childhood life science education programs based on Japanese culture

Research Project

Project/Area Number 16K12769
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionShirayuri College

Principal Investigator

Ohnuki Asami  白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (40531166)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石上 七鞘  松蔭大学, 公私立大学の部局等, 教授 (10151359)
渡邉 淳  金沢大学, 附属病院, 特任教授 (10307952)
瀧上 豊  関東学園大学, 経済学部, 教授 (40206909)
鈴木 誠  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
白鳥 信義  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 教授 (80720846)
古金 悦子  松蔭大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (90592410)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords生命科学教育 / 幼児教育プログラム / 生物の多様性と共通性 / 歯 / 怪我 / 日本文化 / 生物の共通性と多様性 / 科学教育 / 科学教育カリキュラム / 学際的幼児教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

In this research, "the scientific understanding of human beings" was positioned as the core concept of life science education, and the elements that may be the basis of learning about it in early childhood education are summarized. Based on that, a new interdisciplinary life science education program for early childhood that corresponds to the purposes of early education in Japan and Japanese culture has been designed and practiced.
The themes were "tooth" and "injury". The programs were designed as the "RIKADOKU (science reading) program", that includes hands-on experiences and encounters with books related to the themes. From the record of the activities and the post-hearing surveys, it was revealed that the expected basic scientific thinking was found in the behavior and remarks of the children. The booklets were printed and distributed to disclose the programs developed in this research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、幼年期から自らに関する深い理解を主軸に置いた教育が国際的に重視されている。本研究では生命科学教育における「ヒトについての科学的理解」の基礎的概念を培う幼児教育プログラムを、現在の日本の幼児教育で重視される自然観や生命観、自分理解、行事、文化等と関係づけながら開発したという点で学術的・社会的意義がある。このプログラムは幼児の直接体験とそれに関連する本との出合いを含んでおり、証拠に基づく議論など近年要請される力の基礎を培う活動としても意義がある。また、本研究で開発したプログラムを幼児教育・保育施設等で活用できるよう、指導方法と理論的側面を記載した冊子等で広く公開した点にも意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領に基づく「遺伝」に関する理数概念の整理:幼児期からの遺伝教育を目指して2020

    • Author(s)
      大貫麻美・石沢順子・椎橋げんき・宮下孝広
    • Journal Title

      白百合女子大学初等教育学科紀要「保育・教育の実践と研究」

      Volume: (5) Pages: 9-17

    • NAID

      120007115688

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] これからの時代を見据えた白百合女子大学における教育への展望:Society5.0を生きるポーリニアンの育成を目指して2019

    • Author(s)
      海老原晴香・大貫麻美
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要 = The Fleur-de-lis review

      Volume: 55 Pages: 1-18

    • DOI

      10.24510/00000249

    • NAID

      120006822801

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1630/00000249/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼少期における「ヒトの科学的理解」の学びに関する一考察:Science Literacy Maps と保育所保育指針を参考に2019

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      保育・教育の実践と研究(白百合女子大学初等教育学科紀要)

      Volume: (4) Pages: 11-16

    • NAID

      40022084409

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学絵本読み聞かせプログラムの検討ー人とのかかわりの中で言葉を通して思考力を育む2019

    • Author(s)
      古金悦子
    • Journal Title

      松蔭大学紀要

      Volume: (26) Pages: 63-72

    • NAID

      40022161650

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵本を基点とした生命科学教育プログラムにおける「言葉による伝え合い」についての考察~保育内容「言葉」の領域から2018

    • Author(s)
      古金悦子
    • Journal Title

      松蔭大学紀要

      Volume: 23

    • NAID

      40021608159

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 呪いと民族の考察2018

    • Author(s)
      石上七鞘
    • Journal Title

      松蔭大学紀要

      Volume: 23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Kids' Inquiry Conferenceにおける学びの諸相2018

    • Author(s)
      白鳥信義
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 29 Pages: 177-181

    • NAID

      40022026833

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館・科学館における幼児期の科学教育のあり方2018

    • Author(s)
      白鳥信義
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 8 Pages: 53-59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの算数教育をみすえた幼小接続期の学びに関する一考察~米国ジョージア州の教育スタンダードと日本の幼稚園教育要領とを題材として~2017

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 57-71

    • NAID

      40021458332

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼年期に「ヒトの科学的理解」を育む理科読プログラムについての実践的研究2018

    • Author(s)
      大貫麻美・古金悦子
    • Organizer
      一般社団法人日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヒトの科学的理解」を育む幼児教育プログラムの開発(3)~「自己治癒」に関する「理科読」プログラムの立案~2018

    • Author(s)
      瀧上豊・大貫麻美・原口るみ・土井美香子・古金悦子
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヒトの科学的理解」を育む幼児教育プログラムの開発(4)~「自己治癒」に関する「理科読」プログラムの資料の展開~2018

    • Author(s)
      土井美香子・大貫麻美・原口るみ・瀧上豊・古金悦子
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Basic research on the Utilization of Picture Books in Life Science Education2018

    • Author(s)
      Asami Ohnuki, Rumi Haraguchi & Shiho Miyake
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児・児童を対象とした「生物の共通性と多様性」の理解を深める理科読の実践研究2~理科読プログラムによる多彩な書の動機づけ~2018

    • Author(s)
      土井美香子・大貫麻美
    • Organizer
      平成30年度日本学校図書館学会研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本を通した計画的環境による教育内容の深化・充実について―絵本からの情報による間接体験と多様な対話を通して学びを深める2018

    • Author(s)
      古金悦子
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヒトの科学的理解」を育む幼児教育プログラムの開発(1) ~「歯」に関する「理科読」プログラムの立案と改善~2017

    • Author(s)
      瀧上豊,大貫麻美,原口るみ,土井美香子,古金悦子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会(福岡教育大学(福岡県宗像市))
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヒトの科学的理解」を育む幼児教育プログラムの開発(2)~「歯」に関する「理科読」プログラムの教材開発と改善~2017

    • Author(s)
      原口るみ,大貫麻美, 瀧上豊,土井美香子,古金悦子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会(福岡教育大学(福岡県宗像市))
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児・児童を対象とした「水」をめぐる理科読の実践的研究(2)~理科読の出張授業が、その後の学びに与えた影響に関する考察~2017

    • Author(s)
      大貫麻美・土井美香子
    • Organizer
      日本学校図書館学会(帝京科学大学(東京都足立区))
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児・児童を対象とした「生物の共通性と多様性」の理解を深める理科読の実践的研究 ~「自分のからだ理解」から始まる理科読プログラム~2017

    • Author(s)
      土井美香子・大貫麻美
    • Organizer
      日本学校図書館学会(帝京科学大学(東京都足立区))
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development and Practice of "RIKADOKU" Program for Biological Education of the Early Year Children -Case Studies about "the Similarities and the Varieties of the Citrus Fruits" based on Japanese Culture-2016

    • Author(s)
      Asami Ohnuki, Rumi Haraguchi, Yutaka Takigami and Mikako Doi
    • Organizer
      The fifth International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Tokyo University od Science(Shinjuku-ku, Tokyo, Japan)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児・児童を対象とした「水」をめぐる理科読の実践的研究~子どもの科学的思考の萌芽に働きかける支援の在り方~2016

    • Author(s)
      土井美香子・大貫麻美・原口るみ・瀧上豊
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学教育学部(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 最終報告書 新しい生命科学教育の根幹を担う日本独自の学際的幼児教育プログラムの開発2020

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      オリンピア印刷株式会社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究成果報告(挑戦的萌芽研究 No. 16K12769)

    • URL

      https://www.shirayuri-childcare-primaryedu.jp/77844.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 研究成果報告(挑戦的萌芽研究 No. 16K12769)

    • URL

      http://www.shirayuri-childcare-primaryedu.jp/77844.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi