• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of educational program based on a decision-making model for information ethical behavior

Research Project

Project/Area Number 16K12782
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology (2018-2019)
Japan Advanced Institute of Science and Technology (2016-2017)

Principal Investigator

TANAKA Koji  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 講師 (60583672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀 雅洋  関西大学, 総合情報学部, 教授 (60368199)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords知識と行動の不一致 / 計画的行動理論 / 情報モラル / 意思決定モデル / 学習支援方式 / 認知心理学的実験手法 / 行動意図 / 認知心理学実験 / 認知心理学的実験 / 教育工学 / 心理学 / 教育方法
Outline of Final Research Achievements

In the present study, we develop a learning support method to raise self-awareness of the inconsistency between knowledge and action in information ethics. The proposed method which consisted of two phases. In the first phase, learners answered two tasks: behavior selection task to confirm the knowledge-to-action gap, and behavior evaluation task to ensure factors contributing to the gap. These tasks are constructed based on an experiment of cognitive psychology. In the next phase, students were shown the graph of experimental result as feedback. The method was applied to the lecture for first-year university students. As results of the evaluation of learning activities, it allowed students to capture the gap as their own matters and to recognize the activities as learning opportunity on information ethics. In addition, the method enhances motivation of the participants toward learning information ethical behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した教育プログラムの学習効果は、保有する知識が実際の問題解決場面において活用されていないといった、長年にわたり教育現場が抱えてきた課題の解決に寄与するものである。本研究で取り扱うモラルの問題は、コロナウィルス感染拡大の防止における行動変容の難しさにも通ずるところである。有事の際に適切な行動をとれるようになるためには平時での教育が重要であり、「教育による行動変容」という教育研究・実践の共通問題の一つを改めて示すものである。また、教育プログラムに援用した心理学実験の手法は、知識と行動意図の不一致が生じているかを簡易に判別できる手法として認められており、展開可能性が大きいものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 大学生の情報モラル行動における知識と行動意図の不一致:計画的行動理論における規定因に基づく検討2019

    • Author(s)
      田中 孝治, 三輪 穂乃美, 池田 満, 堀 雅洋
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 11-25

    • DOI

      10.5265/jcogpsy.17.11

    • NAID

      130007706589

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識と行動の不一致の自覚を通して情報モラル学習への動機づけを高める学習支援方式:認知心理学的実験手法を用いて2018

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35

    • NAID

      130006744431

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 防災教育への展開を目指した行動意思決定モデルの検討2018

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35

    • NAID

      130006744367

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 行動の規定因を他者の視点から考える情報モラル教育:大学初年次生を対象とした実践2019

    • Author(s)
      田中 孝治, 堀 雅洋
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報モラル教育における主体的学習態度の形成要因に関する検討2019

    • Author(s)
      下戸千幸・田中孝治・堀雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学会2018年度学生研究発表会(北信越地区)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教育プログラムにおける学習評価アンケートの計量テキスト分析による検討2017

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第7回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大 I-siteなんば(大阪市浪速区)
    • Year and Date
      2017-03-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの提案と評価2017

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学会2016年度特集論文研究会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学 北方キャンパス(北九州市小倉南区)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 認知心理学的実験手法を援用した情報モラル教育の授業実践2017

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本認知心理学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 環境配慮行動における知識と行動意図の不一致:動物生態系への負荷に関する想像のし易さが意図形成に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Learning Support Method to Raise Awareness the Knowledge-to-action Gap in Information Ethics2017

    • Author(s)
      Koji Tanaka, Honomi Miwa, Mitsuru Ikeda, Masahiro Hori
    • Organizer
      The 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情報モラル不遵守行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの検討2016

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教育での利用に向けた知識と行動意図の不一致の定量化の試み2016

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi