Class scoreboard - participant-centered class improvement by immediate analysis and visualization
Project/Area Number |
16K12784
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村上 正行 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30351258)
茅 暁陽 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (20283195)
塙 雅典 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (90273036)
西口 敏司 大阪工業大学, 情報科学部, 准教授 (80362565)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 教育工学 / アクティブラーニング / 授業支援 / 可視化 / 映像解析 / マルチメディア処理 / 教授支援 |
Outline of Final Research Achievements |
This project aims to promote positive learning by realizing immediate analysis and display of active learning style lessons. Our proposed class scoreboard visualizes the status of active learning lessons like a baseball stadium scoreboard. The scoreboard helps participants understand what to do next. In order to classify human activities that cannot be determined uniquely, we proposed a presentation method that can visualize intermediate states. We also introduced an omnidirectional camera and head-mounted display for video recording and video presentation, and tried for more detailed recording, analysis and visualization of lessons. We confirmed that efficient class review can be realized by visualizing the analysis status.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多くの教育機関でアクティブラーニング型授業が施行されているが,その評価は十分とは言えない.本研究ではアクティブラーニング型授業の映像解析と効果的な可視化の手法を提案し,解析結果に基づく授業改善ができる道筋を立てた.映像と音声からの授業状況を自動で解析することによって,複数授業を横断した比較検討が可能なツールを提供した.新たに導入した全周囲カメラによって教室全体の映像解析を可能とし,ヘッドマウントディスプレイによって映像と解析結果を同時に観測する方法を提案した.今後はこれらの手法を活用した授業改善の実践を進めたい.
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)