• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effect of Mathematical Learning to Draw Based on Projection on Spatial Ability

Research Project

Project/Area Number 16K12789
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionGunma University (2018-2019)
The University of Tokushima (2016-2017)

Principal Investigator

Sawada Maiko  群馬大学, 教育学部, 准教授 (20645246)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords幾何教育 / 空間認識力 / 投象 / 教材開発 / 中学生 / 空間認識 / 数学教育
Outline of Final Research Achievements

In order to clarify the effect of mathematical learning to draw based on projection, we conducted experimental classes and two types of surveys for junior high school students. One was to measure the spatial ability (Mental Cutting Test: MCT, Mental Rotations Test: MRT), and the other were mathematical questions of projection diagrams and sketches. We have found that our learning materials are effective for student’s spatial ability and the ability to read figures of solids. Also, we found that the ability measured by MCT is related to the reading projection diagrams and sketches. This survey shows the necessity of learning to read and to draw figures of solids based on projection in mathematics classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

空間認識力は学習場面だけでなく汎用されることの多い基礎的な能力である。この空間認識力を養う場として、算数・数学の授業で扱う「空間図形」の学習の場がある。本研究はこれまでに開発してきた投象という概念を取り入れた幾何教材が、数学という教科の学習のねらいとする学問知識の獲得だけでなく、基礎的な能力としての空間認識力への効果へも期待できるものであることを検証することを意図したものである。これまでの理論的側面からの教材開発と数学教育現場における教材の評価に本研究結果が加わることで、学問知識の獲得と基礎的な能力としての空間認識力の育成を満たす幾何教材の提案と教材開発の発展につながるものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 空間図形の図表現の重要性に着目した教材開発2018

    • Author(s)
      澤田麻衣子・正法院和彦
    • Journal Title

      実践研究

      Volume: 31 Pages: 16-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 算数・数学的に空間認識の力を養う学習内容に関する一考察2020

    • Author(s)
      澤田麻衣子
    • Organizer
      2020年度数学教育学会春季年会(Organized Session B)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 空間図形の図表現学習の効果について2019

    • Author(s)
      澤田麻衣子
    • Organizer
      2019年度数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間図形の図表現学習前後におけるMCTおよびMRTの結果2018

    • Author(s)
      澤田麻衣子
    • Organizer
      数学教育学会2018年度秋季例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] MCT および MRT による中学生の空間認識力に関する評価2018

    • Author(s)
      澤田麻衣子
    • Organizer
      2018年度数学教育学会春季年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi