• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Challenging Exploratory Research to Redefine Educational Technology from Design Research Perspective

Research Project

Project/Area Number 16K12793
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

SUZUKI Katsuaki  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根本 淳子  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (80423656)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教育学習支援システム / デザイン / 教育工学 / 研究者養成 / 教授学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

This exploratory research challenged to re-examine what is the specialty of educational technologists from "design" perspective. It aimed to propose the way to train researchers and practitioners in the field of educational technology, when looked not from "science" nor "technology" perspectives, but from "design" perspective. After literature review and interviews, the results were analyzed and summarized how these findings could be utilized to the training process of educational technology researchers and practitioners. It was aimed at compiling suggestions, which was unable within the research period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「デザイン」の系譜を持つ建築や工業製品の領域では、アートとデザインを区別し、顧客が欲しかったものだが、具体的に描き切れなかったものを創作することに焦点化していることが分かった。そのデザインの伝統を教育工学の研究者や実践者の育成に生かすためには、誰が作っても同じものができるようになることを目指すのではなく、顧客(発注者や学習者)の要望に寄り添い、何を産み出すべきかを検討・創造することの重要性を伝え、それを実現する手法の不確実さを踏まえる姿勢を育てることが重要である。この知見を得たことは、今後の活動で生かせる成果であった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2016 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Is Design-based Research desirable and feasible methodology for educational media and technology ?2016

    • Author(s)
      Suzuki,K., & Nemoto, J.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Media and Technology

      Volume: 12(1) Pages: 45-52

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 奇跡を呼ぶ魔法あるいは錬金術としてのインストラクショナルデザイン2018

    • Author(s)
      鈴木克明,根本淳子
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自分の学びをデザインする力の向上を目指した授業実践2018

    • Author(s)
      根本淳子、市川尚
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集(JSET18-5)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育工学をデザイン研究の系譜で再定義するための萌芽的研究の着想と目標2016

    • Author(s)
      鈴木克明,根本淳子
    • Organizer
      教育システム情報学会 第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] IDポータルサイト

    • URL

      http://idportal.gsis.kumamoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi