Project/Area Number |
16K12814
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Cultural assets study and museology
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
KANEKIYO Junko 立命館大学, 国際平和ミュージアムオフィス, 職員 (90773987)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 聡 立命館大学, 文学部, 教授 (10368011)
小川 さやか 立命館大学, 先端総合学術研究科, 准教授 (40582656)
高 誠晩 立命館大学, 衣笠総合研究機構, 研究員 (40755469)
川村 健一郎 立命館大学, 映像学部, 教授 (70454501)
加國 尚志 立命館大学, 文学部, 教授 (90351311)
|
Research Collaborator |
FUKUSHIMA Ariyuki
NEMOTO Masaya
YAMANE Kazuyo
SUZUKI Takami
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | 博物館展示学 / 平和博物館 |
Outline of Final Research Achievements |
70 years after the end of the World War 2, peace museums can no longer depend on survivors to assist interpretation of historical experience on the exhibition floor. This research aims to present new type of exhibition to communicate war experience in such era. First, we examined issues within conventional peace museum exhibition and developing practices of second generation and third generation. Then based on the findings, we developed exhibition with unconventional composition, emphasizing on the importance of audiences' critical thinking toward historical experience, and conducted audience research and exhibition review. This exhibition presented the affectivity of inducing audiences' critical thinking toward war experience through flipping them into addresser.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの平和博物館展示は戦争体験を伝えることに主眼を置いていた。本研究では、継承は伝え手と受け手のコミュニケーションの中で成立することを重視し、戦争体験から何を汲み取るのか、受け手が主体的に考えることこそ戦争体験継承展示の要であることを提起し、戦争体験展示における着眼点を転換した。 これをもとに実際に展示を制作することで、歴史や継承そのものの意味を来館者に問うアプローチや時系列を遡る歴史展示など、戦争体験継承展示における新たな展示方法を提示できた。展示評と来館者調査でその意義が確認された。また、解釈を来館者にゆだねながらも考察を深めてもらうアプローチを続けることの困難と重要性も指摘された。
|