• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Estimation for level of driver's safety margin by using Electro-oculogram

Research Project

Project/Area Number 16K12838
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

Yamanaka Kimihiro  甲南大学, 知能情報学部, 准教授 (00404939)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsヒューマンインタフェース / 機器・人間の信頼性 / ウェアラブルデバイス / 人間信頼性工学
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to propose a method of evaluating for level of driver’s safety margin by using machine learning methods. In order to examine parameters related to visual behavior effective for evaluating driver's safety margin in driving, EOG and head movements were measured during simulated driving. In the experiment, In the experiment, the distinguish the "low safety margin" condition from "high safety margin" condition was attempted by using machine learning methods of Adaboost on data related to EOG and head movements. Through cross-validation using the data from one participant as test data and data from the others as training data, Adaboost method was determined to have the correct discrimination rate (over 80%). These results suggest the possibility of evaluating safety margin by using wearable device.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

眼電図計測は,眼球の角膜側に正,網膜側に負の電位が帯電している特性を利用し,随意性の瞬目判定や眼球回転による応答を利用したコミュニケーション支援に関する研究に多く用いられてきたが,注視点や視点移動量の評価には計測精度の問題でほとんど使われていない.そのため,本研究で眼電図から注視点や視点移動量の評価法についての有効性を検討することは,学術的価値も非常に高い.さらに,眼電図が簡単に計測できる眼鏡型ウェアラブルデバイスの開発が進められており,本研究で提案する手法が確立できれば装着の違和感がないドライバーの状態把握システムとして実用化の可能性が極めて高く,非常に意義のある研究課題である.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 眼電位ならびに頭部運動関連パラメータを用いたドライバーのメンタルワークロード評価2019

    • Author(s)
      森島圭祐, 茅原崇徳, 乙川友佑, 西内信之, 山中仁寛
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会論文誌

      Volume: 21(1) Pages: 121-130

    • NAID

      130007604292

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 眼球・頭部協調運動と有効視野の関係2016

    • Author(s)
      森島圭祐,大本浩司,茅原崇徳,山中仁寛
    • Journal Title

      日本人間工学会論文誌

      Volume: 67(3) Pages: 252-260

    • NAID

      130005282593

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Quantitative Usability Testing based on Eye Fixation-related Potentials2018

    • Author(s)
      Kimihiro Yamanaka
    • Organizer
      HCI International 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 眼球運動関連指標によるドライバモニタリング2018

    • Author(s)
      山中仁寛
    • Organizer
      自動車技術会 シンポジウム・講習会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 眼球頭部運動関連指標による作業者の状態推定2018

    • Author(s)
      山中仁寛
    • Organizer
      第67回信頼性工学部門員会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 視線角度の違いがメンタルワークロードと有効視野の関係に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      乙川友佑,西内信之, 山中仁寛, 森島圭祐,大本浩司
    • Organizer
      日本経営工学会2018年春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ウェアラブルデバイスを用いたドライバの運転余裕推定2017

    • Author(s)
      乙川友佑, 西内信之, 茅原崇徳, 山中仁寛, 森島圭祐
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] モーターサイクルライダーを対象としたメンタルワークロードの定量的評価手法の提案2017

    • Author(s)
      山中仁寛, 森島圭祐, 寺田圭佑, 外川高男
    • Organizer
      自動車技術会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 眼電位および頭部運動に関連する各種パラメータを用いたドライバーの運転余裕評価2016

    • Author(s)
      横尾壮一郎,乙川友佑,西内信之,茅原崇徳,山中仁寛,森島圭祐,大本浩司
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第46回大会
    • Place of Presentation
      高崎経済大学(群馬県・高崎市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 頚部・視線角度が有効視野領域に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      乙川友佑,横尾壮一郎,西内信之,茅原崇徳,山中仁寛,森島圭祐,大本浩司
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第46回大会
    • Place of Presentation
      高崎経済大学(群馬県・高崎市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ウェアラブルデバイスを想定した眼電位ならびに頭部運動関連パラメータを用いたドライバーの運転余裕評価2016

    • Author(s)
      横尾壮一郎,乙川友佑,西内信之,茅原崇徳,山中仁寛,森島圭祐,大本浩司
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2016
    • Place of Presentation
      東京農工大学(東京都・小金井市)
    • Year and Date
      2016-09-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Relation between Mental Workload and Useful Field of View in Elderly2016

    • Author(s)
      Kimihiro Yamanaka, Kohei Shioda and Mitsuyuki Kawakami
    • Organizer
      HCI International 2016
    • Place of Presentation
      Toronto (Canada)
    • Year and Date
      2016-07-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi