Project/Area Number |
16K12996
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sports science
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荻野 正樹 関西大学, 総合情報学部, 教授 (00397639)
林 勲 関西大学, 総合情報学部, 教授 (70258078)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 運動視能 / 脳状態 / 視覚運動 / 視覚情報処理 / 背側視覚経路 / 脳情報処理 / 視覚 / 運動視 / 眼球運動 / 固視微動 |
Outline of Final Research Achievements |
Sport athletes try to exert a high performance constantly, but the performance level varies day by day, being considered to ascribe to the brain state. The motion vision ability to process the visual information concerning the movement of a ball or a person is directly linked to the visuomotor performance in the athletes of fastball sports such as table tennis. Therefore, we have established a motion direction detection (MDD) task using dynamic random dot stimulation to measure a motion vision. The measured motion vision fluctuated daily, correlating with the performance of a successive visuomotor task requiring to respond physically to a fast moving target. We searched the factors influencing the motion vision, and found that non-REM sleep in a specific time zone is related to the motion vision. Therefore, the stabilization and optimization of brain state through high quality sleeping can keep motion vision at higher level, improving the performance in athletes with fastball sports.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、スポーツアスリートにおいて“パフォーマンス発揮に適した脳状態”の定量化とその最適化が実現可能であることを示したが、アスリート以外への応用は十分可能である。例えば、一見複雑で特殊な技能をパフォーマンスとして発揮する職種として音楽家や舞踏家など文化芸術的なジャンルを含む幅広い分野にスペシャリストが存在しているが、感覚情報に基づく運動の発現という基本的な脳情報処理は同じであり、各スキルに寄与する主要な情報の属性とその処理経路の特性に着目することで計測すべき機能が定まり、計測の結果から最適化方略の糸口が見えてくる。私たちが日常的に発揮する様々な身体的パフォーマンスについても同様な事が言える。
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