Project/Area Number |
16K13065
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Childhood science (childhood environment science)
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 読みの発達 / 日本語 / 安静時脳結合 / ひらがな / 漢字 / 機能的脳結合 / 読み書き / 発達 / 脳構造 / 脳形態 / 認知発達 / 横断研究 / 脳画像研究 |
Outline of Final Research Achievements |
Relationship between reading scores (Hiragana fluency and Kanji accuracy) and resting-state functional connectivity were examined in Japanese children. Dissociated neural network for Kana and Kanji were detected.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ひらがなと漢字の習得・習熟に異なるメカニズムが必要であり、かつ、それぞれ複数の機能が関わった複雑な処理であることを示した。2つの文字体系を習得する日本語話者の子どもは、多くの脳機能を有機的に制御することが求められており、その習熟の困難さには適切な対応、教育が必要であると考えられる。
|