• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of citizenship and the development of the community in the participation of children in the right to learn

Research Project

Project/Area Number 16K13077
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Kita Akito  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (70147932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 甲斐田 万智子 (穂積万智子)  文京学院大学, 外国語学部, 教授 (00350322)
南雲 勇多  東日本国際大学, 経済経営学部, 特任講師 (00781543)
高石 啓人  早稲田大学, 人間科学学術院, その他(招聘研究員) (10772238)
Research Collaborator Nakagawa Tomoo  
Shimamura Sota  
Otuka Saki  
Morisaki Anna  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords子ども参加 / 子どもの権利 / 子ども会議 / 子どもの意見表明 / 奈井江町 / 子ども投票 / 子どもの市民性教育 / 学習権の保障 / コミュニティ形成 / 居場所 / フリースペース / 多様な学びの場 / 子どもの学習権 / 市民性
Outline of Final Research Achievements

In this research, we visited the free space, listened to the selection meeting of the consignment company of the facility management by the participation of the first children in Japan conducted in Ishinomaki City, and interviewed people who experienced child voting in Naie Town, Hokkaido.
It has become clear that children's participation increases their interest in the area even after growth and fosters citizenship such as voting behavior. For this purpose, adults need to understand the rights of their children and support their opinion and participation.And we confirmed that the place to guarantee children's right of learning needs to cooperate with the local community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもは高度な行政判断が必要な委託事業所の選定や住民投票などを適切に行う能力を持ち、大人は協同して街づくりができること、子ども会議等へ参加し意見が尊重される機会が、将来的に地域や社会に関心を持つなど市民性の育成に寄与することが確認できた。
子どもが街づくりに参加し能力を発揮するために、大人側には子どもを街づくりするパートナーとする意識と意見表明の尊重や発達に応じた説明など子どもの権利の理解が必要である。本研究の成果である子どもの参加に必要なことを今後、人材育成の際に活用できるため社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもの権利条約と日本の学校の行く末 : 「指導死」問題の検討などを通して2018

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      自由と正義

      Volume: 69(1) Pages: 39-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校支援施策の整備動向に関する一考察 ー栃木県高根沢町教育委員会の実践分析を通してー2017

    • Author(s)
      島村颯太
    • Journal Title

      早稲田大学教育学会紀要

      Volume: 18 Pages: 41-46

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの権利の視点からみたいじめ防止対策推進法「見直し」の課題 : 子どもが安心してSOSを出せる学校環境のために (特集 「いじめ防止対策推進法」の現状と課題を見つめなおす)2016

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 191 Pages: 16-25

    • NAID

      40021053409

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校安全コーナー : 子どもが安心して学ぶ権利の保障のために(第13回)学校事故対応に関する文科省指針を問う : その特徴・意義と問題点2016

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 190 Pages: 90-93

    • NAID

      40020975797

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校の子どもの支援と法案への合意形成の展望 : 教育機会確保法案の国会「継続審議」をうけて (特集 フリースクールの公教育化をめぐって)2016

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 64 Pages: 548-556

    • NAID

      40020859767

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの学ぶ権利の行使と多様な学びの保障 (緊急特集 法制化で問われる「多様な学び保障」)2016

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      教育

      Volume: 843 Pages: 69-75

    • NAID

      40020876496

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 第4分科会「子ども参加」 コーディネーター2019

    • Author(s)
      喜多明人
    • Organizer
      「地方自治と子ども施策」全国自治体シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校支援施策の整備動向に関する一考察 ー栃木県高根沢町教育委員会の実践分析を通してー2017

    • Author(s)
      島村颯太
    • Organizer
      2016年度早稲田大学教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 早稲田における多様な学び入門の取組みについて2017

    • Author(s)
      安 恩鏡、喜多明人
    • Organizer
      第4回多様な学び実践研究フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大学
    • Year and Date
      2017-02-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校支援施策の整備動向に関する一考察 ー栃木県高根沢町教育委員会の実践分析を通してー2017

    • Author(s)
      島村颯太
    • Organizer
      第16回 早稲田文学学術院教育学会 教育学研究発表大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-01-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 分科会B 多様な学びのスタッフ養成・研修2017

    • Author(s)
      喜多明人 大塚咲希 安ウンギョン
    • Organizer
      第5回多様な学び実践フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 分科会H 多様な学びとオルタネイティブ性~多様性・代案者・マイノリティー性2017

    • Author(s)
      南雲勇多 安ウンギョン
    • Organizer
      第5回多様な学び実践フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 対人援助のためのコミュニケーション学 第13章権利アプローチによる子ども支援とコミュニケーション2019

    • Author(s)
      甲斐田 万智子 (編)伊藤英夫、工藤秀機、石田行知
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      文京学院大学総合研究所
    • ISBN
      9784866000589
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi