Project/Area Number |
16K13165
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
TANI Masato 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20449622)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 民族音楽学 / イラン音楽 / 身体性 / アレクサンダーテクニーク / ミュージッキング / 暗黙知 |
Outline of Final Research Achievements |
With regard to physicality in Iranian music, especially in the context of comparing the physicality of an instrument called Oud (developing Setar-Thar) with that of Santur,"Sensing and understanding from fingers ; Toward comparative studies of different physical senses among various instrument players"has been published.In addition, from the viewpoint of differences in physicality within the same instrument, I published "New physicality of santur performance" in which Santur performance is divided into conventional physicality and new physicality and also presented the "The Resonance between Musicking and Alexander Technique" which is useful to understand the musician's physicality.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、音楽学の分野においては未だ確立していない、身体経験を記述する適切な語彙や文体の確立・開発へと繋がるという意義を有している。そのことによって今後音楽研究は、音楽実践の現場をより直接的な研究対象とすることができる段階へとステップアップすることが予想される。また、中東の伝統楽器ウードの指使いを元として構築されたとされるアラブ古典音楽の音階理論の解明へとも繋がる。同じような旋律を弾いていながら実はそれぞれの奏者の音楽認識が大きく異なっているーー演奏者の間で「感じ」られているこうした「楽器間の差異」は未だ言語化されておらず、その意味において本研究の意義は大きい。
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