Project/Area Number |
16K13190
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | Konan Women's University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
エグリントン みか 神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (50632410)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | トラウマ / カタストロフィ / 舞台芸術 / 表象 / 不可視 / 3.11 / 核 / フクシマ / 日本 / カタストロフ / 移動 / 歴史と記憶 / 演劇 / 原爆 / 広島 / 福島 / 演劇と社会 |
Outline of Final Research Achievements |
The project "Japanese Performing Arts after 3.11" looked at ways in which Asian women artists have represented relationships with contamination in post catastrophe contexts. The work led to 14 articles such as the Japan Times and, 2 articles for books; the presentation of 4 papers in English at international conferences. We also organized 10 arts projects in collaboration with the Asian Women Performing Arts Collective, Dance Box Kobe, Shitamatchi Art Festival and Kyoto Experiment.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会動向を反映して変化し続ける舞台芸術を記録し、共有する手段として、英字新聞"The Japan Times"を筆頭に日英の二ヶ国語で執筆するとともに、翻訳者として、舞台芸術の創造に積極的に参画した。並行して、アジア女性舞台芸術会議、ダンス・ボックス、Kyoto Experiment芸術公社といった演劇実践者たちと連動し、社会と大学と劇場をつなぎながら、国際会議、芸術祭、演劇祭、演劇パフォーマンス、トークを企画・運営し、その営為を言説化・アーカイブ化することによって、アカデミアはもちろんのこと、そこに留まらないより幅広い層の読者・観客と研究課題を共有することが可能となった。
|