• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Diversity of Writing Education: From Cultural History to Educational Practice

Research Project

Project/Area Number 16K13205
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Literature in English
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

Eric Madeen  東京都市大学, 共通教育部, 准教授 (60298007)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 裕代  東京都市大学, 共通教育部, 講師 (20581797)
秋山 義典  東京都市大学, 共通教育部, 教授 (70298008)
Research Collaborator SHIDA Koichiro  
YAHAGI Yumi  
KURAMOCHI Wakako  
KURATA Arata  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsクリエイティブ・ライティング / アメリカ文学 / 冷戦期文化 / アクティブ・ラーニング / 動機づけ / ZINE / 創作 / ライティング / ピア・レビュー / 認知特性 / モチベーション / 成長と青年 / ワークショップ / 冷戦と大学 / ラーニング・ストーリー / 保育と記録 / 多読 / 合意形成 / 地域交流 / ライティング指導 / 批評理論 / グループ・ライティング
Outline of Final Research Achievements

By historicalizing the creative writing systematized in the United States, we were able to analyze the social function of the system of writing education in Japan and Asia. The seemingly universal system is by no means simple, but it also includes historical and sometimes political situations. By examining these factors, this task converted them into the teaching practice of teaching methods based on contemporary awareness of problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ライティング教育のなかに、アメリカの市民教育の要素が入っていると意識したことで、日本で実践されているライティング教育が、どのように変容しているかを考えることができた。それにより、日本のライティング教育において、動機づけや書く内容をみつける力の弱さを指摘し、学生の自己意識・自己肯定感を育成する教育的実践に結び付けることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] THE STATUS OF CREATIVE WRITING AS AN ACADEMIC DISCIPLINE: WHERE IT THRIVES AND DIVES WITH A SPECIAL FOCUS ON JAPAN AND ITS “KATAIZED” CULTURE2019

    • Author(s)
      Eric Madeen and Hiroyo Sugimoto
    • Journal Title

      東京都市大学 共通教育部 紀要

      Volume: 12 Pages: 25-32

    • NAID

      40021958915

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 語りの視点から考えるラーニング・ストーリーの可能性:保育者の職業意識と自己肯定2019

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Journal Title

      東京都市大学 共通教育部 紀要

      Volume: 12 Pages: 33-40

    • NAID

      40021958958

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「世代」というテクスト2018

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Journal Title

      オベロン

      Volume: 72 Pages: 75-81

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『シスター・キャリー』と欲望のコントロール2017

    • Author(s)
      秋山義典
    • Journal Title

      東京都市大学共通教育部紀要

      Volume: 10 Pages: 37-46

    • NAID

      40021244223

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Small System to Support Nursery School Teachers Making Learning Stories2017

    • Author(s)
      Koichiro Shida, Hiroyo Sugimoto, Arata Kurata
    • Journal Title

      Proceedings of 2017 5th International Conference on Information and Education Technology

      Volume: 1 Pages: 16-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 精読と雑談のあわい:カード式読書トークを通じて考える文学研究的教材開発2019

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Organizer
      日本英文学会 関東支部 第17回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「多読」を背景としたクリエイティブ・ノンフィクション・ワークショップ2018

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Organizer
      国際教養学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の保育における「書くこと」と「働くこと」:ニュージーランドのラーニングストーリーをてがかりに2017

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Organizer
      カルチュラル・タイフーン
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の保育における「書くこと」と「働くこと」:ニュージーランドのラーニングストーリーをてがかりに2017

    • Author(s)
      杉本裕代
    • Organizer
      カルチュラル・スタディーズ学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi