• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing short-term business Japanese programs and associated materials through project-based learning (PBL)

Research Project

Project/Area Number 16K13236
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

TORAMARU MASUMI  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (60759314)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 作田 奈苗  聖学院大学, 人文学部, 非常勤講師 (80648014)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords短期ビジネス日本語プログラム / Project-Based Learning / キャリア支援 / 真の(authentic)体験 / 短期的意義と長期的意義 / 留学生 / ビジネス日本語 / キャリア教育 / 量的・質的調査分析 / 短期日本語プログラム / PBL / インタビュー調査 / ビジネス教科書・教材調査 / 実践研究 / 日本語教育 / 短期プログラム / Project Based Lerning
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop short-term business Japanese programs and associated materials through project-based learning (PBL). In order to achieve this purpose, during the 3-year research period, surveys were conducted that covered (1) the current situation and needs for short-term business Japanese programs, as well as (2) a comparison of the developments and practices in both short-term business Japanese programs through PBL, and long-term study. As a result, the short-term PBL-style Japanese program was deemed more effective and in high demand. This program also proved to promote a heightened ability to comprehend in learners, along with a greater capacity for adaptation to Japanese education and Japanese culture. The PBL-style program also appeared to contribute more toward the learners’ overall career development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

短期ビジネス日本語プログラムにおけるPBLの活用やその調査研究は、未だ十分になされていないと言える。学習者がビジネス日本語能力を伸ばすと同時に、日系企業やそれらの関連企業で働くことに意義と魅力を感じ、日本という異文化に対する不安を払拭するには、長期プログラムに加え、短期プログラムの開発にも着目する必要がある。本研究において言及したPBLを用いた短期ビジネス日本語プログラムでは、学習者のビジネス日本語能力を向上させるとともに、日本の企業や企業環境に対する理解を促し、日系企業やそれらの関連企業において活躍するグローバル人材やブリッジ人材を育成するための支援の一助になると考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 短期ビジネス日本語プログラムにおける Project-Based Learningの意義と可能性 ―体験による学びとキャリア支援という二つの観点から―2020

    • Author(s)
      寅丸真澄・饗場淳子・作田奈苗
    • Journal Title

      BJジャーナル

      Volume: 第3号 Pages: 16-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生のキャリア意識とキャリア支援の「ずれ」を考える―日本語学校・短大・大学(首都圏・地方)の留学生の語りから―2019

    • Author(s)
      寅丸真澄,江森悦子,佐藤正則,重信三和子,松本明香,家根橋伸子
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 16 Pages: 240-248

    • NAID

      130007644956

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生のキャリア意識調査報告―日本語学習者のキャリア支援に向けて―2019

    • Author(s)
      寅丸真澄,中山由佳,斉藤眞美
    • Journal Title

      早稲田日本語教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 23-30

    • NAID

      120006633984

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語コミュニティへの参加過程とその多様な学び―留学生活の「経験の質」の向上に向けて―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 24-2 Pages: 144-145

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ビジネス日本語教材についての一考察―教科書のシラバスを手がかりに―2018

    • Author(s)
      饗場淳子,作田奈苗,寅丸真澄
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 101-117

    • NAID

      120006416647

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ビジネス日本語教育におけるProject-Based Learningの概観2017

    • Author(s)
      作田奈苗,寅丸真澄
    • Journal Title

      文教学院大学経営論集

      Volume: 27-1 Pages: 131-145

    • NAID

      40021621175

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ビジネス日本語教材にみる ビジネス日本語教育観の変遷 -教材のパイロットスタディの調査結果からー2017

    • Author(s)
      寅丸真澄,饗場淳子,作田奈苗
    • Journal Title

      東京外国語大学 留学生日本語教育センター論集

      Volume: 43 Pages: 109-120

    • NAID

      120005983179

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ビジネス日本語教科書における電話関連事項の扱いと工夫―『クレーム』を中心に―2019

    • Author(s)
      饗場淳子・作田奈苗・寅丸真澄
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成に日本語教師・日本語教育はどのように関わっていくのか―多様な背景をもつ日本語教師の語りから―2019

    • Author(s)
      家根橋伸子,松本明香,寅丸真澄,佐藤正則
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネス日本語クラス履修者のキャリア意識に関するパイロット調査報告―アンケートとインタビューの調査結果を通して―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄,齊藤眞美,中山由佳
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア支援につながる短期ビジネス日本語プログラムの実践と学習者の学び2018

    • Author(s)
      寅丸真澄,作田奈苗,饗場淳子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 留学を意味づける人・経験・環境とは何か―M-GTAを用いた留学生活とキャリア形成に関する語りの分析から―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      ヴェネツィア日本語教育国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における留学生のキャリア意識形成をめぐる一考察―大学の留学生・大学教員の語りから―2018

    • Author(s)
      松本明香,家根橋伸子,寅丸真澄
    • Organizer
      ヴェネツィア日本語教育国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] キャリア支援に向けた留学生のキャリア意識調査報告―ビジネス日本語クラス履修者を対象に―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄,中山由佳,齋藤眞美
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語コミュニティへの参加過程とその多様な学び―留学生の「経験の質」の向上に向けて―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師は留学生のキャリア形成をどのように捉えているか―日本語教師の相互インタビューから―2018

    • Author(s)
      佐藤正則,寅丸真澄,松本明香,家根橋伸子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア意識とキャリア支援の「ずれ」を考える ―日本語学校・短大・大学(首都圏・地方)の留学生の語りから―2018

    • Author(s)
      寅丸真澄,江森悦子, 佐藤正則,重信三和子, 松本明香,家根橋伸子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 短期ビジネス日本語クラスにおけるPBL(Project-Based Learning)を取り入れたコースデザイン2017

    • Author(s)
      寅丸真澄,作田奈苗,饗場淳子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングを用いた異文化間コミュニケーション能力育成のための会話教育実践―日本語学習者を対象に―2017

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 短期日本語プログラムにおける留学生と日本人学生の意識の変容-ビジネス日本語クラスにおける交流を通して2016

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネスにおける配慮あるコミュニケーションの教育 -ショート・ステイ・プログラムの実践から―2016

    • Author(s)
      作田奈苗,寅丸真澄,饗場淳子
    • Organizer
      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      香港公開大学
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi