• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of communication between second language speakers of Japanese

Research Project

Project/Area Number 16K13238
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Otsu Tomomi  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (20437073)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords第二言語としての日本語 / 談話分析 / 会話の仕方 / 雑談 / 話し合い / ディスカッション / 留学生 / 会話 / 会話分析 / 大学キャンパス
Outline of Final Research Achievements

The number of international students on university campuses in Japan has increased, and it is now quite common for international students of differing cultural and linguistic backgrounds to talk to each other in Japanese as their second language. Second language conversations in Japanese are also increasing in the workplace and in local communities. The purpose of this study is to analyze the conversations between second language speakers of Japanese. It focuses on conversations by international students on university campuses. The discourse of casual conversations between friends and in-class discussions between students during Japanese language classes are scrutinized and the features of second language conversations are described. The influence of genre difference is also discussed. Conversations between international students and Japanese students are also analyzed so that comparison can be made to the features in conversations between second language speakers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、これまで研究の対象として中心に据えられてこなかった日本語第二言語話者同士の会話を分析する点である。日本語で会話する外国人も増え、もはや日本語は母語話者だけのものではない。本研究はそのような観点から日本語コミュニケーションの諸相を論じるための第一歩を踏み出そうとするものである。また、現在、外国人のコミュニケーション行動について語られる時、どうしても日本人のやり方に照らし合わせる形での評価になってしまうが、本研究の成果によって、外国人の日本語コミュニケーションに対する社会の新しい見方に寄与し、ひいては多文化共生社会の実現に貢献することができるのではないであろうか。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 日本語第一言語話者は第二言語話者の質問にどう応えるか:大学キャンパスで行われた友人同士の雑談の分析2019

    • Author(s)
      大津友美
    • Journal Title

      日本語語用論フォーラム3(印刷中)

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決型のディスカッションにおける学習者間やりとりと課題遂行の関係― 問題のある提案内容に着目して ―2018

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 1-17

    • NAID

      120006416631

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 異なるディスカッション課題における日本語学習者間のやりとりの比較―賛否両論型と問題解決型のディスカッションの場合―2018

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 8 Pages: 51-64

    • NAID

      120006467585

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語第二言語話者による英語への切り替え・英語表現の混用2019

    • Author(s)
      大津友美
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレーンストーミング型の話し合いにおける「書く」という行為の問題点2019

    • Author(s)
      工藤嘉名子・大津友美・熊田道子
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする話者同士の雑談の分析ースマートフォン使用が会話のし方にどう影響するかー2018

    • Author(s)
      大津友美
    • Organizer
      第51回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語話者が参加する会話の研究2018

    • Author(s)
      大津友美
    • Organizer
      東京外国語大学国際日本研究センター「外国語と日本語との対照言語学的研究第24回研究会」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 会話に参加するための能力を考える授業-第二言語話者が参加する会話の分析を通して-2017

    • Author(s)
      大津友美
    • Organizer
      第11回OPI国際シンポジウム、2017年8月5日、於台湾・淡江大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi