• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design, Teaching Method, and Evaluation of Intercultural Communication Activities for Elementary School English Education

Research Project

Project/Area Number 16K13255
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Sasaki (Shimazaki) Masako  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (00292392)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords異文化間コミュニケーション能力 / 小学校英語 / 異文化交流 / 第二言語習得 / 授業デザイン / タスク / 絵本 / 自律的学習 / 自律的外国語学習 / 活動デザイン / 指導方法 / 評価方法 / 言語能力 / オーストラリア / スカイプ / 外国語教育 / 小学校英語教育 / 異文化間言語教育
Outline of Final Research Achievements

This research was conducted under the theme of "How is intercultural communication perceived as one of the ways to adapt to a globalized society situated in the curriculum of Japanese elementary school English education? And what is its significance?", facing the changes of its starting point to elementary school. The theoretical framework of this research is Byram's intercultural communicative competence. The content of research was mainly divided to investigate into the folowing three: (1)influence of intercultural communication via Skype on elementary school students, (2)task design with picture books, and (3)intensive short-term intercultural exchange program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「異文化交流と言語習得が表裏一体となった授業作りの体系化」を行うことを目指した本研究は、異文化の捉え方や活かし方について十分に研究されていない外国語教育において、異文化交流により言語能力を育成しようとする指導方法を追究した点で、学術的意義を持つ。また、本研究の実践は、地球規模で活動することができる人材育成の教育的指導方法として捉え直すことができること、さらに、外国語学習者がコミュニケーションを行いながら自律的に目標とする外国語能力を伸ばす可能性を提示した点で、社会的意義を持つ。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校英語担当教員養成の取り組み―「小学校英語教科化に向けた専門性向上のための講習の開発・実施事業」2年目を終えての成果と課題―2018

    • Author(s)
      若有保彦, 佐々木雅子, パターソン・エイドリアン, 佐々木和貴, 村上東, 星宏人
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 40号 Pages: 45-56

    • NAID

      120006518087

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 絵本を活用した小学校英語の授業デザイン:タスクと異文化理解の視点から2018

    • Author(s)
      佐々木雅子、斉藤万由子、椎名哲平、仲西小春
    • Journal Title

      秋田英語英文学

      Volume: 59号 Pages: 1-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Elementary School Students’ Intercultural Communication for Intercultural Communicative Competence2017

    • Author(s)
      Masako Sasaki, Taku Shimizu
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要(TELES Journal)

      Volume: 第37号 Pages: 123-135

    • NAID

      40021252942

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 異文化間コミュニケーションと第二言語習得2018

    • Author(s)
      佐々木 雅子
    • Organizer
      小学校英語教育フォーラム (弘前大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 絵本を素材とした異文化間交流を含むタスクを用いた授業デザイン2018

    • Author(s)
      佐々木 雅子
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会 京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] CLIL for furusato education2018

    • Author(s)
      Masako Sasaki
    • Organizer
      The First J-CLIL Tohoku Chapter Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Intercultural Oral Communication via Skype: Between Japanese Elementary School Students and Australian Primary School Students2017

    • Author(s)
      佐々木 雅子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第37回秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Intercultural Oral Communication Project for Pre-service English Teacher Education2017

    • Author(s)
      Masako Sasaki
    • Organizer
      the Eighth Pacific Rim Conference on Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語における異文化間交流2016

    • Author(s)
      佐々木雅子、小番雅和
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会(JES)宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi