• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acquisition of Phonology in SLA-A Diachronic Approach in Special English Program in Yamanashi

Research Project

Project/Area Number 16K13258
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

NAGASE Yoshiki  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (80123701)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長瀬 恵美  就実大学, 人文科学部, 教授 (00228016)
Research Collaborator Woo Wing-Li  Hong Kong Polytechnic University, Dr
Vassallo Odette  University of Malta, Dr
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords第二言語習得 / 早期英語教育 / 音声学音韻論 / 母音空間 / フォルマント / 音声学・音韻論 / 外国語教育 / 形態論・文法
Outline of Final Research Achievements

This project aims at the evaluation of a diachronic development of the acquisition of L2 (English) vowels, starting from L1 (Japanese) vowel system, by grade 1 pupils at an elementary school in Yamanashi, where English is taught as a subject from the 1st year in MEXT's Special English Program. The method used in the project is the acoustic-phonetic approach by which formant frequencies of each vowel are plotted in the vowel space.
As a result of the acoustic-phonetic analysis, it was shown that at T0 pupils used L1 vowel system in L2, at T1 pupils’ vowels began to differentiate gradually, at T2 pupils’ vowels started to converge into L2 vowel space, and finally at T3 all the vowels in focus have converged completely into L2 vowel space.

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「第二言語習得における音韻の習得III--山梨市特区初等英語教育における音韻習得の2年間の通時的音響音声学的研究」2018

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Journal Title

      『山梨大学教育学部紀要』

      Volume: 第26号 Pages: 247-265

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「中華人民共和国香港特別自治区における今日の英語教育」2018

    • Author(s)
      長瀬恵美・長瀬慶來
    • Journal Title

      『就実英学論集』

      Volume: 第35号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「第二言語習得における音韻の習得II--山梨市特区初等英語教育における音韻習得の2年間の通時的音響音声学的研究」2017

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Journal Title

      『山梨大学教育学部紀要』

      Volume: 第25号 Pages: 251-260

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マルタ共和国における小学校英語教育ー復言語主義と初等英語教育を中心として2017

    • Author(s)
      長瀬恵美・長瀬慶來
    • Journal Title

      『就実英学論集』

      Volume: 第34号 Pages: 1-20

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「第二言語習得における音韻の習得II-山梨市特区英語初等英語教育における音韻習得の2年間の通時的音響音声学的研究」2017

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Journal Title

      『山梨大学教育学部紀要』

      Volume: 第25号 Pages: 251-260

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「マルタ共和国における言語政策とその現状―マルタ語および英語による二公用語政策とバイリンガル教育を中心として―」2017

    • Author(s)
      長瀬恵美・長瀬慶來
    • Journal Title

      『就実英学論集』

      Volume: 第33号 Pages: 1-20

    • NAID

      40022791246

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「第二言語習得における音韻の習得II--山梨市特区初等英語教育における音韻習得の3年間の通時的音響音声学的研究」2017

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第38回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「マルタ共和国における小学校英語教育―複言語主義と初等英語教育を中心として―」2017

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第37回秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「第二言語習得における音韻の習得II-山梨市特区英語初等英語教育における音韻習得の2年間の通時的音響音声学的研究」2016

    • Author(s)
      長瀬慶來・長瀬恵美
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学 東京都板橋区加賀1-18-1
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi