Representation of Women in English Textbooks Used in Japan, China, and Korea: Textbook Analysis Aiming to Create a Gender-Equal Society
Project/Area Number |
16K13261
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology |
Principal Investigator |
Ishikawa Yuka 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (40341226)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
相川 真佐夫 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (60290467)
原 隆幸 鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 准教授 (40572227)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 教科書分析 / ジェンダー / 海外比較 / データベース / イラスト / 英語教科書 / 女性表象 / 教科書 / 日中韓 / データーベース / 外国語 / 教育学 / 教材 |
Outline of Final Research Achievements |
School textbooks often have a decisive influence on the formation of the students' worldview. Therefore, gender representation in textbooks has been widely studied to date. However, many of the previous studies tended to 1) focus exclusively on stereotypical gender representation, 2) choose the data arbitrarily, 3) use the predetermined analytical categories, and 4) discuss only the text. These limitations seemed to have lessened the reliability and replicability of the analyses. Therefore, adopting a new analytical approach, this study 1’) focused on any type of gender representation, 2') used a more extensive range of data, 3') avoided dependence on predetermined analytical frameworks, and 4') discussed the combined effect of text and illustrations. This study is expected to contribute to realizing gender equality and quality education, both of which are included in the seventeen Sustainable Development Goals (SDGs) to be achieved by 2030 (UNESCO. 2015).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、英語教育を通して、異なる立場の人々への理解を深めること、特に、身近な他者である異性を理解し、男女共同参画社会の構築に対して、積極的に貢献していこうとする態度を養うことを目的として、英語教科書のあり方を模索するものである。 本研究では、日本の英語教科書の時系列的調査を行うとともに、中国や台湾、韓国など、日本とよく似た文化的背景を持つ東アジアの英語教科書を調査し,英語教科書に表象されている「女性」を、縦(時系列比較)と横(国際比較)の観点から分析するためのデータベースを構築した。
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Report
(5 results)
Research Products
(68 results)
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[Book] ジェンダーと英語教育 ー学際的アプローチー2020
Author(s)
石川有香, 相川真佐夫, 原隆幸, 森住衛, 江利川春雄, 石川慎一郎, 矢野円郁, 小林直美, Toni Bruce
Total Pages
264
Publisher
大学教育出版
ISBN
4866920815
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