• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Representation of Women in English Textbooks Used in Japan, China, and Korea: Textbook Analysis Aiming to Create a Gender-Equal Society

Research Project

Project/Area Number 16K13261
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

Ishikawa Yuka  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (40341226)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相川 真佐夫  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (60290467)
原 隆幸  鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 准教授 (40572227)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教科書分析 / ジェンダー / 海外比較 / データベース / イラスト / 英語教科書 / 女性表象 / 教科書 / 日中韓 / データーベース / 外国語 / 教育学 / 教材
Outline of Final Research Achievements

School textbooks often have a decisive influence on the formation of the students' worldview. Therefore, gender representation in textbooks has been widely studied to date. However, many of the previous studies tended to 1) focus exclusively on stereotypical gender representation, 2) choose the data arbitrarily, 3) use the predetermined analytical categories, and 4) discuss only the text. These limitations seemed to have lessened the reliability and replicability of the analyses. Therefore, adopting a new analytical approach, this study 1’) focused on any type of gender representation, 2') used a more extensive range of data, 3') avoided dependence on predetermined analytical frameworks, and 4') discussed the combined effect of text and illustrations. This study is expected to contribute to realizing gender equality and quality education, both of which are included in the seventeen Sustainable Development Goals (SDGs) to be achieved by 2030 (UNESCO. 2015).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、英語教育を通して、異なる立場の人々への理解を深めること、特に、身近な他者である異性を理解し、男女共同参画社会の構築に対して、積極的に貢献していこうとする態度を養うことを目的として、英語教科書のあり方を模索するものである。
本研究では、日本の英語教科書の時系列的調査を行うとともに、中国や台湾、韓国など、日本とよく似た文化的背景を持つ東アジアの英語教科書を調査し,英語教科書に表象されている「女性」を、縦(時系列比較)と横(国際比較)の観点から分析するためのデータベースを構築した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (68 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 5 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 26 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 工学系大学院生を対象とした英語ニーズ調査 ―使用状況と自己評価の分析―2020

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 53 Pages: 201-215

    • NAID

      40022246790

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 工学英語論文要旨の談話構造 ―工学5分野の国際誌の要旨の分析―2020

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート 「工学分野における学術テキストの分析手法」

      Volume: 436 Pages: 9-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東アジアの英語教科書に見る女性表象・男性表象 ―男女共同参画社会の推進を目指して―2019

    • Author(s)
      相川真佐夫, 石川有香, 原隆幸
    • Journal Title

      全国英語教育学会第45回弘前研究大会予稿集

      Volume: 45 Pages: 232-233

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学英語学習目的と読解力自己判定の変化2019

    • Author(s)
      浅井淳, 小西章典, 石川有香
    • Journal Title

      日本教育心理学会第 61回総会発表論文集

      Volume: 61 Pages: 304-304

    • NAID

      130007813838

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国語学習者の異文化間能力を育成するための枠組みと文化項目に関する研究2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: 7 Pages: 27-39

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヨーロッパにおける複言語・複文化能力の指標―日本への示唆を求めて―2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      鹿児島大学言語文化論集 VERBA

      Volume: 42 Pages: 58-67

    • NAID

      120006592277

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育における文化項目の特徴―CEFRとJF日本語教育スタンダードを比較して―2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      水谷信子記念 日本語教育論集

      Volume: 41

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What University Students Think about English Learning: The Influence of Learners'Proficiency, Sex,a nd Major Analysis of Corpus of English Essays on "My English Learning"Written by Engineering Students2018

    • Author(s)
      石川有香・伊東田恵・浅井淳
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 3 Pages: 135-145

    • DOI

      10.24546/81010123

    • NAID

      120006414047

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2018-03-12
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校英語教科書に描かれた女性像-パイロット・スタディ-2018

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      全国英語教育学会京都研究大会発表予稿集

      Volume: 44 Pages: 123-129

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Needs Analysis of Japanese Engineers' English Use Focusing on Technical Vocabulary2018

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Journal Title

      Advances in Social Science, Education and Humanities Research

      Volume: 145 Pages: 76-81

    • DOI

      10.2991/iconelt-17.2018.18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるデジタル教科書導入の可能性と課題―韓国の事例と比較して―2018

    • Author(s)
      原隆幸、木下正義
    • Journal Title

      LET Kyushu-Okinawa BULLETIN

      Volume: 17 Pages: 1-13

    • NAID

      130007388025

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術英文読解の一考察―言語的諸特徴とESPの理論的進展から―2018

    • Author(s)
      樋口晶彦、原隆幸
    • Journal Title

      鹿児島大学言語文化論集 VERBA

      Volume: 41 Pages: 1-15

    • NAID

      120006425816

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 台湾の大学における卒業要件としての英語力2017

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: 6 Pages: 9-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] English Vocabulary for Engineers 9000の開発2017

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      社会的要因の着目した応用言語学研究における量的アプローチ ( 統 計数理研究所 共同研究リポート )

      Volume: 374-374 Pages: 129-148

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ESP教育対象としての「工学系英語学習者」2017

    • Author(s)
      石川有香,伊東田恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 253-256

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Gender-freeかGender-fairかー現代英語における職種名称の使用パターン2016

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      日英言語文化研究

      Volume: 5 Pages: 85-96

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の課外活動が英語力に及ぼす影響の調査2016

    • Author(s)
      伊東田恵・石川有香
    • Journal Title

      第42回全国英語教育学会埼玉研究大会発表予稿集

      Volume: 42 Pages: 572-573

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ジェンダーから見る辞書記述 新語収録の状況2016

    • Author(s)
      石川有香
    • Journal Title

      GCD英語通信 2016年11月号

      Volume: 58 Pages: 20-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中国における大学英語カリキュラムの変容2020

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の英語教科書に見る女性表象―男女共同参画社会を目指した英語教材のあり方2020

    • Author(s)
      石川有香
    • Organizer
      名古屋工業大学石川有香科研公開シンポジウム ジェンダーと英語教育
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾の中学校英語教科書にみられるジェンダー表象の実態調査―挿絵・写真におけるイメージを通して― 会議名2020

    • Author(s)
      相川真佐夫
    • Organizer
      名古屋工業大学石川有香科研公開シンポジウム ジェンダーと英語教育
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Possibilities of ESP "Learner" Corpus: Collecting and Analyzing the Abstracts of Engineering Papers Written by Young Researchers2019

    • Author(s)
      ISHIKAWA Yuka and KOMIYA Tomiko
    • Organizer
      ESRC-AHRC/ LCSAW Joint Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語学習目的と読解力自己判定の変化2019

    • Author(s)
      浅井 淳・小西章典・石川有香
    • Organizer
      日本教育心理学会第 61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Lexical Analysis of Engineering Papers: Development of e-Learning Materials for Engineering Students2019

    • Author(s)
      ISHIKAWA Yuka
    • Organizer
      GLoCALL 2019/VietCALL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of student's tasks and performances in ESAP classes2019

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      The 2019 Macao English Language Teaching Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Redesigning English Education in Japanese Universities in the Globalized Era2019

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東アジアの英語教科書に見る女性表象・男性表象―男女共同参画社会の推進を目指して―2019

    • Author(s)
      相川真佐夫、石川有香、原隆幸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育におけるALTについて考える ―ESL圏出身者が与えるインパクト2019

    • Author(s)
      相川真佐夫、田嶋美砂子、長砂 健、大槻裕代
    • Organizer
      日本「アジア英語」学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国の教科書に見られる性の平等性―中学校の英語教育を中心に―2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      名古屋工業大学石川有香科研公開シンポジウム ジェンダーと英語教育
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] On the TESOL Exchange Program for Prospective English Teachers2019

    • Author(s)
      Masao AIKAWA
    • Organizer
      28th ETA-ROC International Symposium and Book Fair on English Teaching
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際的視点からみた日本の外国語教育 ―言語文化的環境、教育政策の問題を中心に―2019

    • Author(s)
      植松茂男, 相川真佐夫, 高坂京子, 二五義博, 岡戸浩子
    • Organizer
      JACET 第58回国際大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学系大学の英語教育――何を教えるべきか、何を教えてほしいのか2019

    • Author(s)
      石川有香、川口恵子、伊東多恵、竹井智子
    • Organizer
      JACET 第58回国際大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Modality Expressions in Japanese English Reassessed from the Viewpoint of English as a Lingua Franca2019

    • Author(s)
      Tomiko Komiya, Hiroshi Yoshikawa, Yuka Ishikawa
    • Organizer
      Bilingualism Conference 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Intercultural Understanding in English Education in Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English Language Education and Globalization in Higher Education2019

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      The Association of Modern British & American Language & Literature (MBALL)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changes of English Education and Related Programs in Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における異文化間理解能力育成の枠組み2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      第193回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書に描かれた女性像-パイロット・スタディ-2018

    • Author(s)
      石川有香
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Gender images represented in English textbooks in Japan2018

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      2nd Women in TESOL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ジェンダーの観点から見た東アジアの英語教科書について-男女の役割に注目して-2018

    • Author(s)
      石川有香・相川真佐夫
    • Organizer
      大学英語教育学会 東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Integrating Language Skills and Project or Problem-based Learning2018

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      Macao Association for Advancement of English Language Teaching (MAELT)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル人材育成に求められるもの―言語、文化、適正―(シンポジウム)   発表タイトル:高等教育におけるグローバル人材育成2018

    • Author(s)
      柏木哲也、蒲原順子、原隆幸
    • Organizer
      大学英語教育学会 第57回JACET国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育における異文化理解能力育成の枠組み2018

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム 香港日本語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on Vocabulary Learning Strategies Used by Japanese Engineering Students2018

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      FOL 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港の中等教育における教育言語の変遷2018

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      第182回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Significant changes to teaching methods in higher education in Japan2018

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong Annual Conference 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校教科書に見るジェンダー表象―量的研究と質的研究の融合―2017

    • Author(s)
      石川有香
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会 言語研究と統計 2017
    • Place of Presentation
      統計数理研究所 セミナー室1
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] English Vocabulary for Engineers, EVE 90002017

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      GloCall 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Needs Analysis Of Japanese Engineers’ English Use: Focusing On Technical Vocabulary2017

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      ICONELT 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 工業系大学生の英語学習観:習熟度・性別・専攻分野の影響―「私の英語学習」をテーマにし た英作文コーパスの分析結果を踏まえて―2017

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      LCSAW 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化共生・英語学習・英語の多様性 に関する8大学での意識調査2017

    • Author(s)
      小宮富子,岡戸浩子,石川有香,吉川寛,榎木薗鉄也
    • Organizer
      大学英語教育学会 第56回JACET国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国の英語教育におけるデジタル教科書導入の現状と課題―日本への示唆を求めて―2017

    • Author(s)
      原隆幸・木下正義
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第46回 九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Integrated English Language Teaching in a Japanese University2017

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      2017 English Language Teaching Conference (MAELT)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本、韓国、台湾における英語教育政策と大学入試問題の現状と展望(シンポジウム)2017

    • Author(s)
      柏木哲也、原隆幸、木下正義
    • Organizer
      大学英語教育学会 第56回JACET国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study of Current English Language Education Policies in Korea and Japan2017

    • Author(s)
      Takayuki Hara
    • Organizer
      2017 PKETA International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Learner Attitudes towards English in ESL Study Programs Abroad2017

    • Author(s)
      Masao Aikawa
    • Organizer
      2017/26th ETA International Symposium on English Teaching and Book Fair
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gender-stereotypes in English textbooks used in Korea and Japan2016

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      The Korea Society of Sociolinguistics
    • Place of Presentation
      Sookmyung Women's University
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of English vocabulary list for engineering students2016

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      APCLC 2016 (October 21-23)
    • Place of Presentation
      Beihang University
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Use of modal verbs in academic discourse: Comparison between professionals and graduate students in science, technology and engineering2016

    • Author(s)
      Yuka Ishikawa
    • Organizer
      Brno Conference on Linguistics Studies in English (12- 13 September 2016)
    • Place of Presentation
      the Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Masaryk University, Brno,
    • Year and Date
      2016-09-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultural Identity and English as a Multilingua Franca2016

    • Author(s)
      Komiya, T., Yhoshikawa, H., Ishikawa, Y.
    • Organizer
      ELF 9
    • Place of Presentation
      Llrifs, Catalonia
    • Year and Date
      2016-06-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ジェンダーと英語教育 ー学際的アプローチー2020

    • Author(s)
      石川有香, 相川真佐夫, 原隆幸, 森住衛, 江利川春雄, 石川慎一郎, 矢野円郁, 小林直美, Toni Bruce
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      4866920815
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 英語とつきあうための50の問い2020

    • Author(s)
      杉野俊子、田中富士美、野沢恵美子、原隆幸 他
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750349690
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 大学での学びをアクティブにする アカデミック・スキル入門〔新版〕2019

    • Author(s)
      伊藤 奈賀子、中島 祥子、森裕生、藤内哲也、高丸理香、出口英樹、近藤和敬、坂巻祥孝、中里陽子、寺西光輝、小野智司、下木戸隆司、廣瀬真琴、富原一哉、原隆幸
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641184459
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 言語と教育-多様化する社会の中で新たな言語教育の在り方を探る-2017

    • Author(s)
      杉野俊子(監修)、田中富士見、波多野一真(編集)原隆幸ほか
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750345734
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ESP語彙研究の地平―新しい工学英語教育の創造をめざして―2017

    • Author(s)
      石川有香ほか
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764711815
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「初年次セミナーII」ワークブック 第2版2017

    • Author(s)
      伊藤奈賀子、中島祥子、岩船昌紀、渡邊弘、原隆幸、寺西光輝、山田隆行、出口英樹
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      鹿児島大学総合教育機構
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 応用言語学の最前線ー言語教育の現在と未来2017

    • Author(s)
      石川有香他(仁科恭徳他編)
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 先生が薦める英語学習のための特選映画100選「大学生編」2017

    • Author(s)
      石川有香他(井土康仁他編)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      フォーイン
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi