• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the use of student study records as a tool to promote autonomous learning in e-learning of English

Research Project

Project/Area Number 16K13265
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima City University

Principal Investigator

Watanabe Tomoe  広島市立大学, 国際学部, 教授 (80275396)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 信之  広島市立大学, 国際学部, 教授 (80202472)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習履歴データ / eラーニング / 自律的学習の促進 / 英語学習 / eラーニング / eらーニング / 英語教育 / 自律的学習 / 学習管理システム
Outline of Final Research Achievements

The findings show that student study records are useful information for those students who are highly motivated to study and that the presentation of the records is likely to change their learning and learning behavior. For these students, the presentation of study records of other students was more favored and found more useful than the presentation of their own past study records. At the same time, however, many students paid most of their attention to study tasks at hand and did not show much interest in the presented study records of other students as well as those of their own. As for such students, it seemed that the presented study records did not generate self-reflection about their own learning and did not change and improve their learning behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習履歴を進捗状況の管理という目的以外に利用しようとする研究はほとんどみられず、自律的学習との関係を検討しているものはまったくと言ってよいほどみられない。また、eラーニングに関する自律的学習をテーマとした研究の多くが、何らかのフィードバックの結果、事後テストに向上がみられるかといったような、短絡的なつながりや結果を求めるものが多く、もう少し詳細にみるものでも進捗状況の改善など目に見える結果をもとにその効果を分析するというようにプロダクト志向の研究となっている。本研究は目に見える行動や結果だけをみるのではなく、そこに至るまでの学習者側の内的処理についても検討しようとした点で意義があると思われる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 並べ替え学習ソフトによる帰納的文法学習2019

    • Author(s)
      池上真人、青木信之、渡辺智恵
    • Journal Title

      言語文化研究(松山大学総合研究所)

      Volume: 39 (1) Pages: 23-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A study on the assessment of the effects of an English e-learning program: focusing on task completion rates, study time and improper study2017

    • Author(s)
      Tomoe Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of IAC 2017 in Vienna

      Volume: 1 Pages: 102-115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 共通教育期間を通じた英語力の維持・向上に向けて(その2)ー長期休暇中の英語学習の実態とeラーニング活用の可能性ー2019

    • Author(s)
      青木信之、鈴木繁夫、渡辺智恵、池上真人、松原緑、榎田一路、寺嶋健史、汪曙東、高橋英也、阪上辰也、江村健介
    • Organizer
      FLEAT 7 (International Conference on Foreign Language Education and Technology)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学共通教育期間を通したeラーニングの効果ーTOEICと学習履歴からー2019

    • Author(s)
      青木信之、渡辺智恵、池上真人
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会人を対象とした英語 e-ラーニング講座における学習完了者と非完了者の違いを探る2019

    • Author(s)
      青木信之、渡辺智恵、池上真人
    • Organizer
      日本生涯教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会人英語eラーニング講座におけるコミュニティについてー掲示板書き込みの分析からー2018

    • Author(s)
      青木信之・渡辺智恵
    • Organizer
      日本生涯教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育期間を通じた英語力の維持・向上に向けてー長期休暇中の英語学習の実態とeラーニング活用の可能性 –2018

    • Author(s)
      青木信之、鈴木繁夫、渡辺智恵、池上真人、松原緑、榎田一路、寺嶋健史、汪曙東、高橋英也、阪上辰也、江村健介
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第58回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 並べ替え学習ソフトによる帰納的文法学習-小学校英語学習者を対象に-2018

    • Author(s)
      青木信之・渡辺智恵・池上真人
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(長崎大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A study on the assessment of the effects of an English e-learning program: focusing on task completion rates, study time and improper study2017

    • Author(s)
      Tomoe Watanabe
    • Organizer
      International Academic Conference on Teaching, Learning and E-learning in Vienna 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多様な大学環境における英語eラーニング - これまでの実践を振り返って ー2016

    • Author(s)
      青木信之、鈴木繁夫、竹井光子、志水俊広、渡辺智恵、寺嶋健史、池上真人
    • Organizer
      外国語メディア教育学会第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 英語eラーニングにおける学習行動と学習管理『複数の「感覚・言語・文化」のインターフェイス2019

    • Author(s)
      渡辺智恵・青木信之
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801004245
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi